Men vad skulle hända i samhället om varje individ gavs rätt förutsättningar från början? funderar signaturen.
Men vad skulle hända i samhället om varje individ gavs rätt förutsättningar från början? funderar signaturen. Bild: Johan Nilsson/TT

Att lära sig läsa är en demokratisk rättighet!

Pengar tas från skolan för att gå till något annat, när det är där det egentligen behövs satsas som mest, menar signaturen.

ANNONS

Lågstadielärare måste ges förutsättningar att lära barn att läsa och skriva. När jag skriver detta har jag precis lyssnat på Sara Bruuns föreläsning om intensivläsning i helklass. Något som hon själv säger inte skulle behöva finnas om lärare hade rätt förutsättningar. “Systemet är ruttet", nämner hon. Ja, jag håller helt med. Pengar tas från skolan för att gå till något annat, när det är där det egentligen behövs satsas som mest. Politiker sitter runt om i landet och kliar sig i huvudet och undrar varför kriminaliteten och utanförskapet i samhället ökat - vi behöver fler poliser.

Ja, det behöver vi. Men vad skulle hända i samhället om varje individ gavs rätt förutsättningar från början? All forskning tyder på att lär du dig inte läsa, skriva och har svårt i skolan, ökar risken för att hamna snett i samhället när du blir äldre. Rätt resurser från början hade gjort en enorm skillnad. Idag förväntas lärare, själva i små klassrum, lära cirka 25-30 barn att läsa och skriva. Alla lärare vet att det inte går. Vi vet att vi inte kan ge den stöttning som alla elever enligt lag har rätt till. Vi ropar varje dag efter hjälp, men ingen lyssnar.

ANNONS

Politikerna i vårt land, som vi valt, sviker våra barn. Vår framtid! Läsa- skriva- räknagarantin finns i praktiken inte. Alla elever får inte rätt stöttning. Vi lärare sitter i ett sjunkande skepp där vi ständigt försöker täppa till alla hål som uppstår dagligen. Vi gör allt vi kan, men vi är inte mer än mänskliga. Vi kan inte lära alla barn i svensk skola att läsa och skriva under lågstadiet, med de förutsättningar vi har idag. Att lära sig läsa är en demokratisk rättighet. När ska våra politiker förstå det? När ska vi faktiskt börja satsa på vår framtid?

En av många frustrerade lärare

ANNONS