I samband med det politiska ledarskapet i Sotenäs sedan 2006 har vi genom 16 år sett ett ständigt ökande införande av en tystnadskultur, menar skribenter.
I samband med det politiska ledarskapet i Sotenäs sedan 2006 har vi genom 16 år sett ett ständigt ökande införande av en tystnadskultur, menar skribenter. Bild: Fredrik Magnusson

”Dumhetsledarskapet” i Sotenäs måste stoppas

I samband med det politiska ledarskapet i Sotenäs sedan 2006 har vi genom 16 år sett ett ständigt ökande införande av en tystnadskultur, menar skribenter.

ANNONS
|

I samband med det politiska ledarskapet i Sotenäs sedan 2006 har vi genom 16 år sett ett ständigt ökande införande av en tystnadskultur. Den ansvariga är alltid högsta ledaren - kommunalrådet. Det finns i alla organisationer duktiga chefer, medels duktiga samt de som har mindre adekvat kompetens i det arbete som ska utföras. Ledare kan motivera, förändra och rentav tjäna sina följare.

Men många ledare odlar också dumhet. Detta kan de göra genom att, direkt eller indirekt, uppmuntra sina underordnade att med avsikt fördunkla sitt tänkande och avsäga sig sin autonomi. Men kanske viktigast av allt kan föreställningar om ledarskap hindra aspirerande enhetschefer från att tänka. Dessa chefer uppmuntras att acceptera övertygande idéer som är baserade på pseudovetenskap eller research präglad av dåligt förklädd ideologi.

ANNONS

Ett bra exempel är alla tvivelaktiga, absurda och helt idiotiska idéer kring laxodlingen Quality Salmon Sotenäs AB. Det finns fyra vanliga former; auktoritet, förförelse, naturalisering och opportunism. Det första knepet är att använda sig av auktoritet. Auktoritet utövas när en chef, expert eller annan ”hög” person använder sin formella position i hierarkin, sin aura som överordnad, samt sin förmåga att utöva straff och belöningar.

Det andra knepet som chefer använder sig av är förförelse. Dessa chefer försöker då få folk att ansluta sig till attraktiva idéer eller strukturer. En hagelskur av modeord, imponerande webbsidor på internet och/eller powerpointpresentationer. Ett bra exempel är vd för Lighthouse Finance AS som med välsmort munläder lätt distraherade från bristen på innehåll.

Förtrollning kan få publiken att må fantastiskt. Härliga historier om företagets storhet – nuvarande eller framtida – accepteras ofta tanklöst och återberättas med stor entusiasm. Framtiden är alltid underbar för en ”dumhetsledare” – den är inte nedsolkad av tidigare misstag eller nutidens problem och folk kan förföras genom att uppmuntras att tro att läget är fenomenalt. Att vara optimistisk, utgå från att all förändring är bra och lovprisa Sotenäs kommande excellens är alla delar av förförelseakten.

Det tredje knepet är konsten att få även det mest konstiga arbetssätt att verka naturligt. Det kallas naturalisering. Slutsatserna som dras i en organisation, dess syn på verkligheten och dess mest framträdande mål måste ses som självklara. ”Dumhetsledare” kämpar hårt för att övertyga kollegor om att ”Det finns inga alternativ" och "detta är ju enligt vår vision".

ANNONS

Det sista knepet är att vädja till opportunismen. Detta görs genom att tala till människors egenintresse. När incitament presenteras på rätt sätt kan det få människor att undvika att ställa kritiska frågor och tänka: ”Okej, kommunalråden och styrelsen är intresserade och projektet kommer stärka vår kommun”. Vi behöver inte denna typ av ledare.

Laxgranskarna; Jan D. Hagness, Torbjörn Lundh, Urban Gross

ANNONS