skolbuss
Barn med beviljad skolskjuts, gymnasieungdomar och betalande passagerare kunde alla utnyttja de bussar som dagligen trafikerar landsbygden under skolterminen, menar skribenten. Bild: af Geijerstam Karl (BHN)

Endast ett fåtal grundskolebarn släpps ombord på bussarna nu

Fram till juni 2024 levererades skolskjutsen i Uddevalla kommun i form av kollektivtrafik öppen för alla, menar skribenten Erik Kapturowski Nygren.

ANNONS
|

Replik på ”Uddevalla kommun har inte sagt upp avtalet med Västtrafik”.

I sin replik tar Christer Hasslebäck tillflykt till kuriosa, teknikaliteter och konspirationsteoretiska antydningar som är totalt ointressanta för drabbade medborgare, men han duckar själva knäckfrågan:

Fram till juni 2024 levererades skolskjutsen i Uddevalla kommun i form av kollektivtrafik öppen för alla. Barn med beviljad skolskjuts, gymnasieungdomar och betalande passagerare kunde alla utnyttja de bussar som dagligen trafikerar landsbygden under skolterminen. Som ett resultat av Uddevallapartiets politiska arbete är nu denna möjlighet borta. Bussarna går fortfarande, men de enda som släpps ombord är ett fåtal grundskolebarn. Kommer en Uddevallapartist någonsin ta ansvar för detta odiskutabla orsakssamband?

ANNONS

Vi är tacksamma för politiker som hanterar skattemedel ansvarsfullt och arbetar för att effektivisera den kommunala verksamheten. Inget av detta har emellertid skett i denna förändring. Bussarna går fortfarande, men den extra samhällsnytta de brukade leverera har av upphandlingstekniska skäl förbjudits. Uddevallapartiets idé att be Västtrafik köra separata skattefinansierade bussar för dem som inte får hoppa på skolskjutsen är samhällsekonomisk galenskap.

De besparingar kommunen gör omvandlas i praktiken till skenande kostnader för medborgarna – till exempel tvingas i princip alla föräldrar i vårt nätverk köra mer bil (vissa så mycket som 15 mil extra i veckan!) som en omedelbar effekt av förändringen. Och utöver det rent privatekonomiska perspektivet: hur påverkar dessa tiotusentals extra mil på vägarna kommunens möjlighet att nå EU:s miljömål?

Exakt vilka kommunala och regionala bolag och myndigheter som ska samverka under vilka trafikavtal är en fråga våra folkvalda kan diskutera. Utfallet måste emellertid bli en återgång till den helt rimliga ordning som fungerade väl i decennier: en flexibel busstrafik på landsbygden som är tillgänglig för alla. Vi kommer inte att ge oss förrän detta åter är verklighet.

Erik Kapturowski Nygren

opolitisk representant för ”Föräldrar till de bortprioriterade barnen på landsbygden”

ANNONS