skolskjuts uddevalla
Saken är den att Uddevallapartiet varit drivande i att säga upp avtalet med Västtrafik och därmed montera ner kollektivtrafiken på landsbygden, menar signaturen. Bild: Mickan Mörk/TT

Gymnasieungdom tvingas gå en halvmil varje morgon och eftermiddag

Jobbpendlare måste ta bilen och pensionärer med gratis kollektivtrafik har inte längre någon buss att åka med, menar signaturen.

ANNONS
|

Replik på ”Uddevallapartiet håller fast – trots totalt haveri”.

Vår insändare var riktad mot politikerna i Uddevalla, och Caroline Henriksson svarar i egenskap av ordförande för Uddevalla Skolskjuts AB. Detta är ingen slump – på så vis behöver hon bara bemöta kritik som gäller den lagstadgade skolskjutsen.

Saken är den att Uddevallapartiet varit drivande i att säga upp avtalet med Västtrafik och därmed montera ner kollektivtrafiken på landsbygden. Frukten av deras politiska arbete är att gymnasieungdomar tvingas gå en halvmil varje morgon och eftermiddag, att jobbpendlare måste ta bilen och att pensionärer med gratis kollektivtrafik inte längre har någon buss att åka med.

ANNONS

”Är man missnöjd med Västtrafiks trafikering av landsbygden är det Västtrafik man ska vända sig till”, sade hon i kommunfullmäktige – men inte kan väl politikern förorda att en halvtom skattefinansierad USAB-buss först kör skolbarnen och sedan följs av en ännu tommare skattefinansierad Västtrafikbuss med ett gäng gymnasister, två pensionärer och en jobbpendlare? En sådan politiker borde inte få hantera skattemedel.

Avslutningsvis några ord om ”korrigeringar” och ”inkörningsproblem”. Uddevallapartiet försöker skapa ett narrativ där skolskjutsarna fungerar skapligt och kommande justeringar ska lösa de problem som kvarstår. Detta är inte den verklighet vi föräldrar lever i. För oss är det systemets grundläggande utformning som skapar det kaos i vardagen som beskrivits i tidigare artiklar och insändare.

Den ”korrigering” som skulle lösa våra problem är att låta alla barn med beviljad skolskjuts hoppa på alla skolbussar under hela skoldagen, och att ge kompisar utan beviljad skolskjuts möjlighet att köpa biljett. Går detta inte att lösa inom ramarna för det befintliga bolaget finns Västtrafik ett samtal bort. Replik på denna replik får gärna komma från politikern Caroline Henriksson.

Föräldrar till de bortprioriterade barnen på landsbygden

Caroline Henriksson har erbjudits att besvara. Insändarredaktionen.

ANNONS