Göteborgs central är en säckstation, ett problem som många tvistar om hur det ska lösas.
Göteborgs central är en säckstation, ett problem som många tvistar om hur det ska lösas. Bild: Olof Ohlsson

Hisingslänken bättre för Bohuslän och Göteborg än Västlänken

Järnvägsfrämjandet: En Hisingslänk skulle i motsats till Västlänken göra något för det lokala resandet

ANNONS

Gunnar Anjou och Niels Sylwan har föreslagit en Hisingslänk i stället för Västlänken (Göteborgs-Posten 26 januari). Den är mycket flexiblare stadsbyggnadsmässigt och en möjlig väg ut ur dagens politiska låsning. Och den möjliggör ett stopp i Göteborg för höghastighetståg Oslo-Köpenhamn. Västlänken skulle blockera ett stopp genom att gå förbi Lisebergsstationen den enda stationen utefter den genomgående banan. Man kan inte begära att ett höghastighetståg skall förlora tid på att gå in till säckstationen och ut igen.

Gårdastationen finns med i förslaget, men den behövs inte och ger inget extra utöver centralstationen, när Lisebergsstationen finns kvar, utan den är möjligen något för framtiden.

ANNONS

Jag och Sten Jonsson har tidigare föreslagit ett spår under jord eller på högbana från Lisebergsstationen till centralstationen, där den skulle gå ovanför tvärs den. Ett sådant alternativ bör också övervägas. En högbana är oslagbart billig, och sträckningen av den skulle, vad vi kan se, inte störa bostäder.

Om man kör pendeltåg mellan Stenungsund och Kungsbacka över Hisingslänken men låter pendeltågem från Ale och Kungsbacka stanna i säckstation finns det kapacitet över att också köra fjärrtågen Oslo-Köpenhamn den vägen. Bohusbanan bör få dubbelspår till Uddevalla enligt den utredning Västsvenska handelskammaren låtit WSP göra, som skulle ge 40 minuters restid för 9 miljarder kronor, en miljard milen. Norra Bohusbanan bör rustas upp och förlängas över Idefjorden till Norge. Med Hisingslänken borde restiden bli snabbare med något kortare väg och mindre tid att passera Centralstationens spårområde.

En Hisingslänk skulle i motsats till Västlänken göra något för det lokala resandet och därigenom möjliggöra ökat centralt byggande, vilket inte Västlänken gör. Extra finansiering kan ges genom nya stationssamhällen efter banan, som i Säve.

För Västlänkens skull byggs en planskildhet i Olskroken över genomgångsspåret. Den ger bara möjlighet av ett spår mot Bohusbanan och motriktad trafik, när banan behöver bli dubbelspårig. Med en Hisingslänk kommer man förbi den proppen utan kan ha dubbelspår hela vägen.

ANNONS

Hans Sternlycke

vice ordförande Järnvägsfrämjandet

ANNONS