Stationshuset i Storuman.
Stationshuset i Storuman. Bild: Mikael Lindmark / Wikipedia

Norrland har mer järnvägsvisioner än Lysekil

Är det inte fossilfria transporter vi skall satsa på, frågar sig Nicklas Gustafsson i Lysekil.

ANNONS

På insändarsidan i Lysekilsposten läser jag den 22 september i år Christer Wilhelmssons (Ordförande Järnvägsfrämjandet) insändare om hur han upplever politikerna i Lysekil engagemang för att bevara Lysekilsbanan.

I början av oktober i år besökte jag Storuman och träffade där några järnvägsentusiaster, som berättade att det fanns planer på att återuppta persontrafiken på Tvärbanan mellan Lycksele och Storuman. Jag blev naturligtvis intresserad och besökte diverse järnvägsforum online och även SVT Västerbotten som bekräftade denna uppgift.

1992 lades persontrafiken ner 1992 mellan Lycksele och Storuman, tre år senare mellan Lycksele och Hällnäs - för att återuppstå 2011 på sistnämnd sträcka. Nu finns det alltså planer på att återuppta persontrafiken till Storuman och elektrifiera hela sträckan, som i dagsläget körs med diesellok.

ANNONS

Tanken med att återuppta trafiken till Storuman är att kunna utöka med person- och godstrafiken på ett klimateffektivt sätt, samt att kunna utveckla turismen i fjällvärlden.

Vad är det politikerna i Västerbotten och Storuman ser, som inte politikerna i Lysekil ser? För mig handlar det inte bara om att lägga ner järnvägen, det handlar om ett helhetstänk som jag upplever att Lysekils politiker saknar.

Finns det något samband med att Lysekils kommun konstant befinner sig i bottenskiktet i Näringslivets företagsindex, samtidigt som flera norrländska inlandskommuner befinner sig betydligt högre upp? Storuman är i och för sig ett undantag som listar 238 i årets siffror mot Lysekils 277, skillnaden är att i Storuman satsar politikerna på framtiden och där finns bland annat järnvägen med som en tillgång och vad politikerna i Lysekil satsar på är betydligt mer oklart; höjda arvoden till sig själva kanske?

Jag delar fullständigt Christer Wilhelmsson:s uppfattning att politikerna i Lysekil inte vill se järnvägens potential. Möjligen på insändarsidan i Lysekilsposten för att marknadsföra sig själva som järnvägsvänner; men vad är deras faktiska handlande?

I forumet – www.infrastrukturnyheter.se – läser jag, 7 januari 2021, att Mattias Bernerstål SDK Shipping önskat föra över godsvolymer från landsväg till järnväg. Hur har Lysekils kommunpolitiker agerat för att göra det möjligt? Som jag uppfattar det hela har dom inte gjort något, mer spännande att se hur kommunpolitikerna i Storuman gör för öka attraktionen för den kommunen.

ANNONS

Det vore intressant att få ett svar från någon politiker i Lysekil, varför de vill avveckla järnvägen?

Eller varför dom inte ser järnvägen som en tillgång? Är det inte fossilfria transporter vi skall satsa på? Den enda politiker som varit tydlig i frågan Ronald Rombrant, som kommit med det absurda förslaget att bygga en cykelbana där järnvägen nu går. Men vad säger ni andra politiker?

I det här sammanhanget passar Leif Östling:s kända frågeställning väl in: ”Vad f-n får jag för pengarna?”

Nicklas Gustafson

Fritänkande liberal i Lysekil

ANNONS