Bild: Karl af Geijerstam

Nu vill vi ha svar om Skagerrakbanan

3 december 2021 och 5 januari i år ställde jag några frågor till Anders Brunberg, Uddevalla kommuns näringslivschef och därtill projektledare för Skagerrakbanan.

ANNONS
|

Alltså planerna på att bygga en helt ny, 256 km lång järnväg på betongpelare genom Bohuslän mellan Göteborg (Surte) och Oslo (Ski). Med tunnlar under Göta och Nordre älv och Ljungskileviken, bro över Idefjorden och bland annat en underjordisk station i Uddevalla.

Det är anmärkningsvärt att Brunberg struntar i att svara, trots att frågorna har stort allmänintresse:

1) Kommer verkligen projektet att kunna infria löftet om att Skagerrakbanan står körklar i slutet av 2028?

2) Har ni fått svar från Europeiska Investeringsbanken om att få låna 100 miljarder kronor för att bygga banan? Om så är fallet, blev det ja eller nej? (I er informationsvideo anges att svaret skulle ges under hösten 2021).

ANNONS

3) Bohusläns kommuner har hittills signalerat att de inte vill bidra ekonomiskt till bygget av banan. Vem/vilka är tänkta att gå i borgen för de 100 miljarderna?

4) Vilka kommuner är fortfarande intresserade av projektet – och har ni nu även tagit kontakt med kommunledningarna i Göteborg och Oslo?

5) Projektet utlovar att banan ska generera 7000 nya jobb enbart i Uddevalla kommun till 2030. Och att kommunens befolkning, tack vare banan, kommer att uppgå till 100 000 år 2040. Står ni fast vid dessa bedömningar?

6) Jag utgår från att du gör jobbet som projektledare inom ramen för din tjänst som Uddevalla kommuns näringslivschef – stämmer det?

Stefan Edman

Svar direkt:

Nya svar på gamla och nya frågor om Skagerrakbanan.

Är Skagerrakbanan körklar 2028? Detta begriper förstås allmänheten att jag inte kan utlova att det står en höghastighetsbana klar 2028 och vad får dig att tro att jag svarar på det? Det är fortfarande vår målbild att den ska stå klar och om det skulle bli förskjutet på grund av överklaganden eller utdragna politiska beslut, tar vi det då. Fyra av världens största byggbolag har bekräftat en byggtid på cirka fem år. Med byggstart under 2024 är 2028 möjligt.

ANNONS

Har ni fått låna 100 mdr kronor av Europeiska investeringsbanken? Nej, vi har inte fått svar från EIB och vi begär inte det ännu. Vi har heller ingen informationsvideo. Den information du hänvisar till, så hoppades vi det för ett till två år sedan. Vi arbetar med tre finansieringsmodeller, varav EIB är en ingång som pågår. Vårt kommunkonsortie tar beslut om finansieringsmodell under 2022. Därefter är målbilden ett financial close, det vill säga ett avtal skrivs under halvåret 2023. Om det istället skulle bli en helt privatägd bana, krävs inte lån. Om staten vill äga, blir det andra lösningar.

Vem/vilka är tänkta att gå i borgen för de 100 miljarderna? Även du, Stefan Edman, bör förstå, att ett affärsprospect är ett konkurrensmedel och exponeras så klart inte i insändarspalter. Privata finansiärer skyltar inte med affärsuppgörelser.

Vilka kommuner är fortfarande intresserade av projektet – och har ni nu även tagit kontakt med kommunledningarna i Göteborg och Oslo? Vårt konsortie består av Kungälv, Stenungsund, Uddevalla, Lysekil, Munkedal och Strömstad. Våra samverkanskommuner som svarat formellt på att delta i utvecklingsarbetet är Halden, Sarpsborg, Indre Östfold och Nordre Follo.

Dialog med övriga kommuner som Göteborg och Oslo med flera finns och mer om detta får du läsa om framöver. Frågan är intern i sin form även den och kommuniceras inte som ett svar till dig idag.

ANNONS

Projektet utlovar att det blir 7000 arbeten i Uddevalla till 2030 och 100 000 invånare 2040? Projektet har inte utlovat 7000 arbeten till Uddevalla. Antagligen, vilket är helt okej, har du en begränsad kunskap av Sverigeförhandlingens sammanfattande beräkning. Den bild du hänvisar till, beräknar att cirka 7000 nya arbeten blir tillgängliga i Uddevalla, när restiden ändras till 30-60 minuter för att nå ett område med cirka 1,5- 2 miljoner invånare. Detta kallas arbetsmarknadsförstoring. Våra beräkningar baseras alltså på statens metodik att beräkna stora infrastruktursprojekt.

Erfarenhetsmässigt är det vedertaget att omlokaliseringar och nyinflyttningar ökar dramatiskt med ökad infrastruktur och med korta restider. Klart är också, att inom de närmaste trettio åren, beräknas på samma sätt ett nytt Oslo, befolkningsmässigt. Ökningen sker alltså i vår gemensamma region, det är cirka 700 000 människor mer än idag. Tycker du att det är orealistiskt att 5 till 10 procent nya invånare hamnar i Uddevalla tack vare Skagerrakbanan? Jag tror inte det, men inte till 2030.

Gör du detta arbete som Tillväxtchef i Uddevalla? Ja, korrekt iakttagelse.

Avslutningsvis får jag be om ursäkt, att jag inte alltid läser eller följer dina uppmaningar i dina insändare. Jag uppmanade dig senast i mina svar, att ringa mig, men den möjligheten vill du kanske inte nyttja och heller aldrig gjort. Du kommer framöver kunna stilla din iver till snabba svar via vår informationsplattform skagerrakbanan.com vilken blir tillgänglig också för allmänheten. Där kan du ställa frågor och hoppas jag, få snabba svar.

ANNONS

Anders Brunberg

Chef avdelning hållbar tillväxt, Uddevalla kommun

ANNONS