Vi har genom ett målinriktat ekonomiskt arbete både kunnat effektivisera, skapa nya verksamheter, sänka skatten och fått ett ekonomiskt överskott, skriver Catharina Bråkenhielm (S), kommunstyrelsens ordförande på Orust.
Vi har genom ett målinriktat ekonomiskt arbete både kunnat effektivisera, skapa nya verksamheter, sänka skatten och fått ett ekonomiskt överskott, skriver Catharina Bråkenhielm (S), kommunstyrelsens ordförande på Orust.

Nya arbetssätt och rutiner har sparat miljoner

Peter Lind frågar mig varför vi hade ett stort budgetöverskott 2020 och vilka effektiviseringar vi har gjort. Det är relevanta frågor. En kommun ska ha ett visst överskott med 2–4 % för att kunna klara oförutsedda händelser i kommunen.

ANNONS
|

Svar

till Peter Lind 16 februari.

Coronaåret 2020 har också gjort att det blivit mer pengar över än vad vi hade beräknat. Många aktiviteter har ställts in och att vi har fått sjuklöneersättning av staten bland annat.

Min absoluta uppfattning är att skattebetalarnas pengar ska användas så effektivt som möjligt. Därför har vi sett över hur de hanteras och hittat en rad saker som har kunnat förändras, utan att det ska märkas negativt för Orustborna.

Orust har ju toppat högskattelistan, utan att Orustborna fått ut särskilt mycket mer än andra likande kommuner.

Administrationen är ett område som vi sett över, genom att förbättra olika organisationer.

Här följer en redogörelse för några av de åtgärder som gett besparingar.

ANNONS

Ett tydligt exempel är att vi nu låter en butik handla till våra äldre i stället för att vår omsorgsutbildade personal ska åka runt med matkassar och stå i kassaköer, bära tunga kassar med mera. Det är bra för att våra äldre, som nu får se alla varorna i butiken på bild, och bra före ekonomin.

Vi har också skapat en snabbare inflyttning på våra äldreboenden när en lägenhet blir ledig, Det är bra för de som väntar i kön och deras anhöriga, och som är i behov av ökad hemtjänst, och bra före ekonomin.

Vi har skapat en optimerad och smart bemanning, utefter de äldres och verksamhetens behov, struktur och ordning.

Inom lärande finns det inte längre en administratör på varje skola. Vi har minskat antalet öppna förskolor under fyra veckor på sommaren, då det är få barn på varje förskola under lovet.

Vi har sålt tomma fastigheter som har dragit stora driftskostnader i många år och vi har sett över lokalytor som inte har använts optimalt.

Inköpsrutiner har skärpts, färre får göra inköp, kunskap ska finnas.

Vår bilpark gås igenom så att de används optimalt och efter rätt behov.

Vi ser över skolskjutskostnaderna, där vi i dag ligger mycket högt, och där man kan minska utgifterna med många miljoner enbart genom att se till att de olika skolorna inte börjar skoldagen samma tid på morgonen. Då behövs färre antal bussar, och en buss kostar cirka en miljon kronor. Vi har i dag 17 bussar.

ANNONS

Tack vare dessa besparingar har vi nu kunnat starta upp angelägna verksamheter där det funnits stora behov.

Vi har genom ett målinriktat ekonomiskt arbete både kunnat effektivisera, skapa nya verksamheter, sänka skatten och fått ett ekonomiskt överskott. Ja, listan kan göras lång, men för oss i majoriteten på Orust ska pengarna gå till rätt verksamhet för Orustborna och inte rinna emellan fingrarna,

Jag svarar gärna på fler frågor det är bara att höra av sig.

Catharina Bråkenhielm (s)

kommunstyrelsens ordförande på Orust

ANNONS