Förtroendet för SAS och för deras piloter är nu nere långt under noll, skriver insändaren.
Förtroendet för SAS och för deras piloter är nu nere långt under noll, skriver insändaren. Bild: Olof Ohlsson

SAS-kortet är klippt

Förtroendet för SAS och för deras piloter är nu nere långt under noll, skriver insändaren.

ANNONS
|

Det är sällan ens fel när två träter. För 50 år sedan såg många upp till piloter som om de var filmstjärnor. De reste jorden runt och många drömde om att bli pilot. Under början 2000-talet så blev lågprisflyg allt vanligare och de ordinarie flygbolagen utsattes för rejäl konkurrens och sen dess har anställningsförutsättningar långsamt försämrats, och att vara pilot är inget märkvärdigt längre. Att hävda att man hanterar flygplan för stora summor och ansvarar för flera hundra personer håller inte som argument. Vårdpersonal går på knäna och ansvarar för människoliv hela tiden, och deras tack är personalindragningar och beordrad övertid.

ANNONS

Räddningen för icke lågprisbolag som till exempel SAS har varit inrikesresor där tjänstemän flitigt pendlat och varit villiga att betala för det lilla extra. Som till exempel att kliva ombord först och kliva av först och tillgång till loungen för att kunna jobba några minuter i lugn och ro. Sen kom en pandemi och resandet har förändrats och många av tjänstemännen som tidigare dagligen reste med SAS har inte kommit tillbaka och kommer troligen inte att göra det heller, när nu företagen sett att mycket kan lösas på distans via videomöte. Kvar har vi då de som betalar för resan själv och dessa vill åka billigt.

Flygbolagen har precis som all annan verksamhet som utsatts för konkurrens två möjligheter. Antingen lägga ner verksamheten eller minska sina kostnader. Av förklarliga skäl vill nog SAS minska sina kostnader och försöka överleva och de senaste åren har detta resulterat i rätt många pilotstrejker. Samtidigt har många resebolag gjort sig av med sina egna flyg och köper in flygresorna av olika flygbolag. Ett sätt för dom att minska sina kostnader. Detta gör nu att mängder av resebolagens kunder sitter strandsatta och får svår att komma hem. Hela denna sörjan har enligt mig hanterats extremt dåligt, både av SAS och pilotfacket.

ANNONS

Förtroendet för SAS och för deras piloter är nu nere långt under noll och för egen del kommer jag aldrig någonsin kliva på ett SAS-plan igen. SAS och pilotfacket lär säkert komma överens och börja flyga igen, men frågan är inte om det blir någon ny strejk, utan när nästa strejk kommer. Jag har tömt mitt egna konto med bonuspoäng och skänkt pengarna till välgörenhet.

Mitt SAS-kort är klippt och gått till återvinning. Jag misstänker att många gjort samma sak och många funderar på det. För mig var det ett enkelt val.

F.d SAS-kund

ANNONS