Replik till Sverigedemokraterna
LÄS MER:Det är av yttersta vikt att Fyrstads flygplats får överleva corona
Klimathotet kräver att flygandet minskar. Biobränslen är dyra och räcker inte till ett flyg med nuvarande omfattning. Det blir allt kostsammare att utvinna de fossila bränslen som finns kvar. Eftersom bränsle är en så stor del av flygkostnaden kommer det att bli mycket dyrare att flyga, eller också måste subventionerna öka.
Bohusbanan är misshandlad, men att bygga höghastighetsbana Oslo-Köpenhamn skulle drastiskt förändra restiden. Resandeunderlaget är så stort att banan blir självfinansierande. Till Göteborg tar det då en halvtimme. Vidare till Köpenhamn tar det 40 minuter om banan dras rakt över från Landskrona. Då har man både Landvetter och Kastrup inom bekvämt tidsavstånd.
Det kan knappast vara ett riksintresse att till varje pris bevara Fyrstads flygplats som den är nu. Det behövs inga dyra flygfält för småflygplan eller för att kunna landa helikoptrar för brandbekämpning och ambulanstransporter. När Såtenäs finns, varför skall då stridsflygplan landa på Malöga?
Rimligare vore att satsa pengarna där flest resande får nytta av dem. På tåg i stället för en flygplats med hundratalet resande per dag.
Hans Sternlycke
vice ordförande Järnvägsfrämjandet