En utredning föreslår att det ska fortsätta vara tillåtet med styrfylla på elcykel och elsparkcykel och att åka utan hjälm.
En utredning föreslår att det ska fortsätta vara tillåtet med styrfylla på elcykel och elsparkcykel och att åka utan hjälm. Bild: Magnus Andersson/TT

Stoppa styrfylla på elcyklar och elsparkcyklar

Villaägarnas Riksförbund kräver promillegräns och att hjälmkrav utreds på eldrivna enpersonsfordon.

ANNONS

Eldrivna enpersonsfordon, ofta benämnda elcyklar och elsparkcyklar, har blivit vanliga i småhusområden och samhället i övrigt. Transportstyrelsen föreslår i Elsparkcykelutredningen att det ska fortsätta vara tillåtet med styrfylla på elcykel och elsparkcykel och att åka utan hjälm. Villaägarnas Riksförbund vill ha promillegräns och att hjälmkrav utreds på eldrivna enpersonsfordon.

Utredningen är just nu ute på remiss, där Villaägarnas Riksförbund är en av remissinstanserna. Transportstyrelsen föreslår att Trafikverket ska informera om att styrfylla är farligt, samtidigt som det är tillåtet. En märklig dubbelmoral i trafiksammanhang.

Ulf Stenberg
Ulf Stenberg Bild: Moa Berglund

Varje år skadas enligt Trafikverket 2 000 cyklister allvarligt och omkommer 20–30 cyklister. En studie från Folksam visar dock att cykelhjälmar förhindrar 60 procent av alla cykelrelaterade huvudskador, som leder till kroniska besvär. När det gäller vanliga cyklar, använder enligt en undersökning från NTF 42 procent av de vuxna cykelhjälm, men enligt Folksam bara 13 procent av de skadade elsparkcykelförarna.

ANNONS

Den norska trafikforskaren Torkel Bjørnskau som bland annat står bakom den norska studien ”Elsparkesykler til glede og besvær” beräknar att det är 5-7 gånger högre risk för skador med elsparkcykel än med vanlig cykel.

Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Österrike och Spanien har promillegräns. I Sverige är det tillåtet med styrfylla på cykel, elcykel och elsparkcykel, om du kör på ett betryggande sätt. Konsekvensen är frikort för tämligen rejäl styrfylla, men innebär även risk för godtyckliga bedömningar om en styrfylla är laglig eller ej. Med en promillegräns blir det lika för alla.

Om det inte var tillåtet med styrfylla och hjälmlös körning på eldrivna enpersonsfordon skulle resurser frigöras i sjukvården samt kostnaderna minska för sjukfrånvaro och olycksfallsförsäkringar.

Styrfylla på elcykel och elsparkcykel motverkar nollvisionen, att ingen människa ska omkomma eller skadas allvarligt i trafiken. Likaså regeringens beslut om att antalet omkomna i vägtrafiken ska ha minskat till högst 133 personer år 2030.

Villaägarna anser att det av ovan nämnda skäl ska införas en promillegräns för eldrivna enpersonsfordon och utredas om hjälm ska vara obligatoriskt på eldrivna enpersonsfordon. Cirka 70 procent anser enligt Trafikverkets trafiksäkerhetsenkät att det borde vara obligatoriskt med cykelhjälm. Samtidigt uppskattar Transportstyrelsen den årliga samhällsekonomiska vinsten av ett hjälmkrav till miljardbelopp, vilket gör hjälmfrågan särskilt intressant för de mer olycksdrabbade eldrivna enpersonsfordonen.

ANNONS

Utomlands hyrs elsparkcyklar ut med hopfällbar hjälm i en på elsparkcykeln integrerad låda, så ett eventuellt hjälmkrav behöver inte drabba uthyrningsbranschen. Hopfällbara hjälmar går även att köpa privat.

Ulf Stenberg

Chefsjurist, Villaägarnas Riksförbund

ANNONS