Uddevalla kommun vill inte anlita Västtrafik för att upphandla skolsjutsar, vilket får negativa konsekvenser för landsbygden.
Uddevalla kommun vill inte anlita Västtrafik för att upphandla skolsjutsar, vilket får negativa konsekvenser för landsbygden.

Svek mot de unga och mot landsbygden

Ibland uppstår ”oheliga allianser” i politiken. Detta hände på senaste sammanträdet med Kommunstyrelsen då plötsligt Socialdemokraterna, Uddevallapartiet och Miljöpartiet fann varandra och drev igenom ett förslag som får mycket negativa konsekvenser för många barn och ungdomar och för stora delar av landsbygden i vår kommun.

ANNONS

Man beslöt att kommunen själv skall upphandla skolskjutstrafik i stället för att upphandla via Västtrafik som vi gjort under årtionden. Man har en from förhoppning om att detta skall bli billigare – men inga belägg för att så blir fallet finns.

Vad vi dock vet är att detta kommer att få förödande negativa konsekvenser för många. Eftersom kommunen bara enligt gällande lagstiftning kan upphandla så kallad stängd skolskjutstrafik för elever i grundskolan. Genom att upphandla via Västtrafik kan man ha så kallad öppen skolskjutstrafik som samordnas med övrig linjetrafik och därmed också är öppen för gymnasieungdomar och övrig allmänhet.

För det första körs idag ett antal linjer på landsbygden (så kallade 900-linjer) som kommer att läggas ner då underlaget för dessa främst är skolelever. Ett exempel är de områden i Lane-Ryr som inte ligger längs 172:an. Där kommer dessa linjer att läggas ner och ersättas av kommunalt upphandlade skolskjutsar för grundskoleelever. Ungdomar i dessa områden som går på gymnasiet, och övriga, lämnas åt sitt öde och får ta sig till skolan bäst de vill och hänvisas till den allmänna kollektivtrafiken. Dock blir resultatet för en del åtta till tio kilometer till närmsta hållplats. Denna situation kommer att bli en realitet på flera håll i vår kommun. Hur skall dessa elever ta sig till gymnasiet? ”Det är inte vårt ansvar” svarar den oheliga alliansen S-UP-MP. Ett hårt slag för glesare delar av vår kommun för att inte säga rent landsbygdsfientligt som nu denna oheliga allians får ansvara för under tio år

ANNONS
Camilla Johansson (C) Uddevalla
Camilla Johansson (C) Uddevalla

För det andra blir det mycket sämre för många grundskoleelever också. När upphandlingen sker samordnat med övrig kollektivtrafik via Västtrafik får de elever som har rätt till skolskjuts ett busskort som kan användas på all kollektivtrafik fram till klockan 19.00 under skolveckorna. Det innebär man till exempel efter skolans slut kan hoppa på en av stadsbussarna och åka till biblioteket, simhallen eller följa med någon kompis hem. Nu försvinner denna möjlighet och vill man kunna göra den typen av resor får man betala själv. Dessvärre lever ju många familjer med knappa ekonomiska marginaler och man har kanske inte råd till detta. Ett annat exempel kan vara en högstadieelev som någon dag slutar tidigare eller blir sjuk. I nuvarande system kan hen hoppa på en vanlig linjebuss och åka hem till exempelvis Lane-Fagerhult, Bokenäs, Herrestad, Forshälla, Ljungskile.

Elving Andersson (C) Uddevalla
Elving Andersson (C) Uddevalla

Det kommer alltså att bli kraftfulla försämringar för stora områden av landsbygden, väldigt många elever i grundskolan och väldigt många elever på gymnasiet – detta vet vi. Om det eventuellt går att spara några kronor är högst osäkert. Vad vi dock vet är att kommunen saknar den kompetens som behövs för upphandling av skolskjutsar och man måste anlita konsult till en kostnad på minst 100 000 kronor.

ANNONS

Vårt förslag om att fortsätta som hittills och upphandla öppen samordnad skolskjutstrafik via Västtrafik stöddes av M, L, V och SD.

Elving Andersson (C)

Gruppledare, Uddevalla

Camilla Johansson (C)

Vice gruppledare och 1:e vice ordförande barn- och Utbildningsnämnden, Uddevalla

ANNONS