Tanum säger att det skulle bli för dyrt. Men kommunerna behöver inte satsa pengar utan har sökt lån hos Europeiska investeringsbanken för bygget. Med ett kommunalt projektbolag och konkurrensupphandling blir det mycket billigare och snabbare än om statliga skattepengar hade finansierat det över budgeten.
LÄS MER:Nya järnvägsplanen kan bli Lysekilsbanans räddning
Tanum har visserligen ökat i befolkning på senare år. Men kommunikationsförhållanden är dåliga och befolkningsfördelningen sned. En gång hade Tanum dubbelt så många invånare som i dag. Med snabbare resor kunde man nå dit igen. Många i dag fritidsboende skulle bosätta sig i kommunen, till fördel för kommunfinanserna.
Från shoppingcentret i Tanum till Oslo tar det i dag en timme och femtio minuter med buss. Med ett regionalsnabbtåg skulle det räcka med femtio minuter. Till Göteborg tar det en timme och 40 minuter med tåg. Med snabbtåg skulle det också där räcka med 50 minuter Till Uddevalla tar det idag 50 minuter. Det skulle kunna gå på en styv kvart. Och i Uddevalla kommer stationen att ligga under centrum.
LÄS MER:Planen: Tåg mellan Göteborg och Oslo på en timme
Med Skagerrakbanan skulle Tanum få ett mer centralt läge, och invånarna skulle få möjlighet att pendla snabbt till arbete, kultur och service. Enligt min mening är Tanum den kommun som skulle vinna relativt mest på en Skagerrakbana.
Hans Sternlycke
vice ordförande Järnvägsfrämjandet