Rea. Black friday har i Sverige börjat innebära en tvåveckorsperiod med reor som sällan är så förmånliga som butikerna vill ge sken av.
Rea. Black friday har i Sverige börjat innebära en tvåveckorsperiod med reor som sällan är så förmånliga som butikerna vill ge sken av. Bild: Max Fischer

Mimmie Björnsdotter Grönkvist: Avstå black friday för att slippa bli lurad

Många butiker höjer priserna inför reor, för att få prissänkningarna att se större ut. Trots att lagstiftning för att motverka just det nyligen trädde i kraft.

ANNONS
|

Det är inte bara en rea-dag som Sverige har importerat från USA. Black friday, som infaller efter thanksgiving, sträcks här ofta ut till en hel vecka. Tillsammans med cyber monday – som infaller måndagen efter thanksgiving, i webbhandeln – skapar det en tvåveckorsperiod med många möjligheter för den fyndsugna.

Eller? I ett inslag i SVT (24/11) framgår hur många företag fuskar med rean. Genom att markant höja priset inför black friday skapas “reapriser” som egentligen är högre än ursprungspriset på varan. Detta trots den lagstiftning som införts för att komma åt den här typen av bluffreor, som kräver att företag redovisar det billigaste priset på varan under de senaste 30 dagarna.

ANNONS

Med tidsgränsen är det dock lagstiftning som är lätt att runda, och förutom att en del företag rakt av bryter mot lagstiftningen är det flera som helt enkelt rundar den genom att höja priset en månad i förväg. Oscar Hagman, konsumentanalytiker på jämförelsesajten Prisjakt menar att lagstiftningen gjort det rörigare snarare än underlättat för konsumenter.

LÄS MER:Många på fyndjakt – så gör du för att inte bli lurad

Konsumentverket är å andra sidan positiva, men menar att det ännu är för tidigt att uttala sig om lagstiftningens effekter med tanke på att årets black friday-rea är den första större rean som inträffat efter reglerna trädde i kraft. I det finns en poäng. Konsumenter uppmanas även att anmäla företag som bryter mot reglerna, och att vara vaksamma i reatider.

Särskilt nu när inflationen bränner i plånboken är det viktigt att hålla hårt i slantarna.

Främst det sista är ett bra råd, och kanske kan risken med lagstiftningen vara just att konsumenter vaggas in i en falsk trygghet som gör dem mindre vaksamma. Och gjort det svårare att fatta ett informerat beslut, när företag börjar höja priserna långt innan rean börjar – att följa prisutvecklingen över längre tid blir en större utmaning för den enskilda konsumenten. Även om intentionerna är välmenta är det inte alltid lätt att utforma träffsäker lagstiftning.

LÄS MER:Bluffreornas tid inte förbi

Den som ger sig ut i reahandeln för att fynda något den behöver gör bäst i att beväpna sig med den skepsis som behövs för att genomskåda butikers “fantastiska” erbjudanden. Särskilt nu när inflationen bränner i plånboken är det viktigt att hålla hårt i slantarna. Kanske ännu hellre kan många välja att stanna hemma – inte nödvändigtvis som ställningstagande mot konsumtion, så mycket som för att undvika att luras att köpa saker man egentligen varken vill ha eller behöver till priser som egentligen inte alls är särskilt låga.

ANNONS

ANNONS