Dieselstölder kostar företagen mycket pengar.
Dieselstölder kostar företagen mycket pengar. Bild: Julia Forsberg

Karl af Geijerstam: Det är efterfrågan på stulen diesel som är problemet

Det förefaller som att många vill köpa billig, men stulen, diesel. De som gör det göder den kriminella marknaden.

ANNONS
|

Martin Pedersen, vd för Fyrstads bröd på Kuröd, känner sig uppgiven efter vågen av dieselstölder som drabbat hans företag Fyrstads bröd. I realtid kunde han följa tjuvarna via övervakningskamera, men polisen kom för sent för att gripa tjuvarna. Pedersen är inte ensam om att drabbas. Dieselstölder har varit ett problem för jordbrukare, transportbranschen och anläggningsbranschen i många år.

Tobias Adielsson, ansvarig för Företagarnas arbete med frågor som rör säkerhet och brott mot företagare, menar att dieselbrott är ett stort problem. Den riktiga omfattningen syns inte i statistiken på grund av många stölder inte anmäls. Företagare ger upp eftersom polisen har svårt att klara upp brotten.

ANNONS

Enbart anmälda stölder ur fordonstank uppgick förra året till 2834 stölder, enligt företaget Larmtjänst. År 2022 var antalet ännu större, 3732 stölder. Studerar man polisens statistik över transportstölder och dieselstölder ser man att stölderna sker längs med de stora transportlederna i Sverige: E6, E4, E20 och E18. Särskilt drabbat är Skåne.

Eftersom få tjuvar åker fast är det svårt att säga något om vart den stulna dieseln tar vägen. För tolv år sedan lyckades polisen lösa ett fall där en liga hade under lång tid stulit sammanlagt 60 kubikmeter diesel i Skåne. Köparna var då lågt betalda turkiska lastbilschaufförer som köpte diesel för halva priset.

Diesel är dyrt, men också skrymmande och tungt att transportera. Ska tjuvarna sälja vidare dieseln är det mest lönsamt om kunden är nära. Någon slags lokal marknad måste alltså finnas. Det ligger nära tillhands att tro att tjuvarna kan få avsättning för dieseln hos utländska lastbilschaufförer längs vägarna.

Vanliga privatpersoner kan också vara kunder, men det är svårt att säga hur omfattande efterfrågan är. En tio år gammal artikel i Tidningen Ångermanland menar att det fanns en omfattande handel med stulen diesel på landsbygden och att efterfrågan drivs av privatpersoner. Förra året skedde en stöldvåg i Skaraborg och polisen misstänkte då en stor efterfrågan bland privatpersoner som en drivande kraft. (SKLT 28 april 2023)

ANNONS

Man kan också tänka sig att den stulna dieseln är kriminella ligors sätt att tanka de fordon som de använder för andra brott. Motorbåtsstölder har ju varit ett gissel längs kusten i många år.

Vid mindre stölder kan man också misstänka motorburen ungdom, vilket Martin Tunemar, vd för Arne Anderssons åkeri i Östergötland, berättar för Tidningen Näringslivet (mars 2024). Han tillhör de företagare som har gett upp och slutat anmäla stölder.

Företagen måste investera mycket i larm och övervakningsutrustning. Övervakningsfilmer kan ju binda bilar och kanske personer till brott. Men det är ändå svårt för polisen att få någon fälld. Även om polisen stoppar en bil med flera dunkar diesel gäller det ju att koppla den dieseln till en viss dieselstöld för att få en fällande dom i domstol.

Man kan sammanfattningsvis konstatera att det är efterfrågan på stulen diesel som är problemet, oavsett om det är kriminella ligor, underbetalda lastbilschaufförer eller privatpersoner som förbrukar dieseln. Att det finns rapporter om att privatpersoner köper stulen diesel är särskilt oroande. Den som köper stulen diesel göder den kriminella marknaden och priset får vi kunder betala. Det kan man ju tänka på nästa gång man köper en limpa och tycker att den är dyr.

ANNONS

LÄS MER:Martin ger snart upp efter vågen av dieselstölder: ”Jag är förtvivlad”

LÄS MER:De kämpar för att få ett slut på dieselstölderna

ANNONS