Gammalt och svårjobbat. Trafikverket och dess konsulter har överraskats över mängden som måste schaktas ur tunnlarna i Bohusbanan.
Gammalt och svårjobbat. Trafikverket och dess konsulter har överraskats över mängden som måste schaktas ur tunnlarna i Bohusbanan. Bild: Julia Forsberg

Karl af Geijerstam: Hur mycket tålamod får resenärerna ha?

Nio månaders försening av tunnelarbeten på Bohusbanan innebär att Uddevallas attraktivitet som bostads- och pendlingsort sänks.

ANNONS

Bakom förseningarna och fördyringarna av arbetena på Bohusbanan ligger uppseendeväckande felräkningar och bråk med den upphandlade entreprenören. Det har Bohusläningen nu avslöjat.

Ingenjörsfirman Ramboll räknade med att 350 till 400 kubikmeter skulle behöva schaktas, men det kommer att landa på mellan 2 500 och 3 000 kubikmeter. Kontraktet med huvudentreprenören Eiffage Infra-Nordic AB avslutas nästan direkt och Trafikverket söker nu en ny entreprenör. Trots att en ny upphandling ska ske, menar Trafikverket att man fortfarande ska vara färdiga med arbetet till årsskiftet. Redan nu ligger man 300 miljoner över budget.

Det är ju inte Trafikverkets fel att man uppenbarligen fått ett dåligt underlag. Men skillnaderna mellan planer och verklighet är mycket stora, sex-sju gånger. Det är ju knappast marginellt. I skolan får man lära sig i matematiken att man ska kontrollräkna sina resultat. Sedan ska man också ställa sig frågan: är svaret rimligt? Någonstans har det blivit rejält fel.

ANNONS

Trafikverket har också fått problem med sin entreprenör – något som verket har allt för mycket erfarenhet av. Exakt vad som har gått snett där vill ingen av parterna tala om offentligt. Men det finns ju några vanliga orsaker. Företaget kan ha underskattat insatserna som krävs, man kan ha svårt att rekrytera rätt personal med mera. Bohusläningen har tidigare rapporterat att franska Eiffage, ansökt om och fått dispens från krav på det svenska språket, vilket var ett krav i upphandlingen. Det visar ju att företaget har gjort åtminstone en miss när man lade anbudet.

Pendling till och från Uddevalla är sannerligen inte lätt. Skyltarna vid spåren säger fortfarande att arbetet ska vara färdigt våren 2024. Nu blir det nio månader försenat. Resenärernas tålamod prövas verkligen.

Skattebetalarna får betala hundratals miljoner mer än beräknat. Att Uddevalla kommun blir mindre attraktiv som pendlings- och arbetsort har också ett stort pris. Krånglet med tunnlarna kan ses som en illustration av att väldigt mycket infrastruktur i Sverige börjar bli gammal och är i stort behov av underhåll. Det är kanske inte sista gången man blir överraskad över hur mycket arbete som egentligen krävs.

LÄS MER:Nya bakslaget för Bohusbanan: Nyckelaktör sparkas

LÄS MER:Nya prislappen för Bohusbanan – redan 300 miljoner över budget

LÄS MER:Bohusbanan stängs igen 2026

LÄS MER:Tågresenärer drabbas av statens misslyckande

LÄS MER:Järnvägar i förfall

LÄS MER:1905 års infrastrukturpolitik kan behöva en uppdatering

ANNONS