Temu säljer en stor mängd slit och släng-varor.
Temu säljer en stor mängd slit och släng-varor. Bild: Thomas Traasdahl

Malin Sundström: Köper du också för mycket ”skit”?

Temu lockar med extremt låga priser och ett överflöd av produkter, vilket leder till överkonsumtion och köp av varor av tveksam kvalitet.

ANNONS
|

Kinesiska Temu har tagit världen med storm och lyckats skapa en e-handelsplattform som är lika kontroversiell som den är innovativ. Många menar att svenska e-handelsaktörer har mycket att lära från Temu, vilket förvisso kan vara sant. Men, vi får samtidigt inte blunda för det faktum att den omtalade sajten visar prov på total likgiltighet inför överkonsumtion, vilket gör att konsumentansvar och hållbarhet också måste beaktas när svenska e-handelsbolag utvecklar sina strategier.

I framtiden kommer det inte att räcka med att uppmana svenska e-handlare att tänka nytt och anamma de delar av Temus strategi som fungerar – vi konsumenter spelar en minst lika viktig roll. Temu lockar med extremt låga priser och ett överflöd av produkter, vilket leder till överkonsumtion och köp av varor av tveksam kvalitet. Här behöver vi som konsumenter stanna upp och fundera: Behöver jag verkligen den här prylen? Vad är det för kvalitet på det jag köper? Vilken påverkan har mitt köp på miljön och på de människor som producerar dessa varor?

ANNONS
Malin Sundström
Malin Sundström Bild: Niclas Sundström

Det är lätt att låta sig dras med i de frestelser som plattformar som Temu erbjuder, men vi har alla ett ansvar att tänka hållbart och medvetet. Överkonsumtion leder till att vi sliter på vår planet och våra resurser och vi riskerar att bidra till en kultur där billiga produkter med kort livslängd blir normen. Svenska e-handlare står därmed inför en dubbel utmaning: att hänga med i den tuffa e-handelskonkurrensen från megaaktörer och samtidigt hålla fast vid principer om kvalitet och hållbarhet. Svensk e-handel måste fortsätta att vara innovativ, men får inte glömma vikten av att utbilda och inspirera sina kunder till mer medvetna val. Då kan helt nya konkurrensfördelar uppstå!

Under min semesterresa i bland annat Tyskland kunde jag bokstavligen se all överkonsumtion via den aldrig sinande lastbilstrafiken på autobahn. Högerfilen var fylld av dessa containerlastbilar, som ett oändligt långt tåg. Och det är vi konsumenter som både direkt och indirekt stimulerar den här typen av distributionsöverflöd. Vi köper ”skit”, vilket leder till fler transporter. Om vi inte köper en massa onödiga prylar, så minskar transporterna.

Låt svensk e-handel använda Temu som en katalysator för förändring, både när det gäller hur vi bedriver e-handel och hur vi som konsumenter förhåller oss till våra köp. Vi kan inte bara följa strömmen – vi måste våga gå i bräschen för en mer hållbar och ansvarstagande e-handel, där innovation och etik går hand i hand. Helt enkelt – vänja oss av med att köpa ”skit”.

ANNONS

Malin Sundström är professor i företagsekonomi vid Högskolan Väst

Malin Sundström
Docent Högskolan Väst
Malin Sundström
ANNONS