Bara sju av tio fjärrtåg kommer fram i tid.
Bara sju av tio fjärrtåg kommer fram i tid. Bild: Henrik Lundbjörk

Stefan Edman: Lite till tåg och vård – och ökade klimatutsläpp

Liberaler och Moderater har blivit överkörda av Sverigedemokraterna som ju helt saknar intresse för klimat och miljö.

ANNONS

Nu har finansministern presenterat sin budget för 2025. Nästan hälften av statens utgifter läggs på skattesänkningar, mest för dem som redan mycket har. Medan de skriande behoven i vården och välfärden möts med betydligt färre slantar.

Skattelättnaden för höginkomsttagare kostar nära fem miljarder om året, mer pengar än tandvårdsreformen. Samtidigt som skatten på bensin och diesel sänks med totalt 17 miljarder fram till nästa val. Det blir alltså billigare att släppa ut mera växthusgaser som värmer luft och hav och skapar det kostsamma extremväder som även vi i Sverige drabbas av.

Sveriges järnvägar tillhör idag de sämst fungerande i Europa; bara sju av tio fjärrtåg kommer fram i tid. Med dagens takt kommer det att ta 350 år (!) att byta kontaktledningar, stolpar, signalsystem och räls som behöver åtgärdas. Underhållet av vatten- och avloppsledningar är också dokumenterat försummade genom decennier. I sin regeringsdeklaration i tisdags lovade statsministern stora pengar till infrastrukturen. Men i budgeten i torsdags bidde det en tumme, ett tillskott på bara 1,5 miljard. Jämför det med stödet till återvandring som trettiofemfaldigas till max 350 000 kronor per person och kostar statskassan 2,4 miljarder (och som regeringens egen utredare avrådde regeringen från att genomföra).

ANNONS

Miljö och klimat får en ren skambudget. Tidigare genom åren har alla regeringar i varje budget ökat insatserna för att vårda landets natur, våra klenoder i skärgårdar, skogar, fjäll och tätortsnära rekreationsområden. Men redan i Tidöpartiernas första budget hösten 2022 lade de om klimat- och miljöpolitiken 180 grader. Sedan dess har de totala anslagen sänkts systematiskt. I år går en tredjedel av den snåla klimat- och miljöbudgeten till att öka utsläppen genom subventioner till bensin, diesel och bilresor. Även flygskatten sänks. I fjol tog man bort 40 procent av Naturvårdsverkets pengar för att vårda naturreservat och vandringsleder och köpa gammelskog och annan mark för att skydda den biologiska mångfalden och säkra kommande generationers möjligheter till rika upplevelser av friluftsliv och skönhet.

Oberoende forskare och experter har starkt kritiserat regeringen för allt detta och påtalat att Liberaler och Moderater har blivit överkörda av Sverigedemokraterna som ju helt saknar intresse för klimat och miljö. Egendomligt nog eftersom de hyllar nationella värden bland vilka den svenska naturen ju är en omistlig del.

Det är plågsamt att höra finansministern när hon nu i media envist hävdar att Sverige kommer att nå EU:s utsläppsmål för vårt land år 2030. Trots att alla siffror visar på motsatsen. Om inget drastiskt händer kommer Sverige framöver sannolikt att ställas inför EU-domstolen.

ANNONS

Ja, det är nyspråk när klimatminister Romina Pourmokhtari fortsätter påstå att klimatmålen ligger fast. I tisdags i regeringsdeklarationen läste statsminstern upp den tyvärr osanna formuleringen att Sverige ”är en förebild för andra länder på klimatområdet”.

Valet 2026 måste bli starten för många återställare. Sverige är värt bättre än så här.

ANNONS