Det var en viktig dag för Volvo Cars när man presenterade den helt elektriska XC40 Recharge som är baserad på suv:en XC40. Volvos nya elbil får en får en räckvidd på 40 mil och kommer att accelerera från noll till 100 på nära fem sekunder.
Stort intresse för Volvos nya elbil
Klockan 18.30 svensk tid drog evenemanget igång i Hubble studio i Los Angeles centrum.
Minst ett hundratal personer från medier och Volvo samlades i en vit studio där man såg framljusen på XC40 Recharge lysa bakom en skärm.
– Detta är en viktig milstolpe för oss. Vi har ju pratat länge om att elektrifiera bolaget. Det känns väldigt skönt att vara klar med den första, säger vd Håkan Samuelsson.
– Vi har väldigt konkreta visioner för framtiden. Om fem år ska en Volvo som lämnar vår fabrik 2025, lämna efter sig ett 40 procentigt mindre koldioxidavtryck. Och det är en ambition som ligger i linje med Parisavtalet.
Nytt utseende
I sin presentation inför världspressen i Los Angeles, sade han:
– Vi kan se att koldioxidutsläppen fortsätter att öka och här behövs en verklig aktion från branschen för att minska utsläppen och öka hållbarheten, säger Håkan Samuelsson.
Detta är fullt möjligt menar han, och hänvisar till det långsiktiga säkerhetsarbete som Volvo Cars utvecklat genom åren som visar att det fungerar.
I nya elektriska XC40 Recharge har fronten fått ett nytt utseende med en ny grill och den saknar avgasrör. I övrigt behåller bilen alla linjer som XC40 har.
Effekten är på 408 hästkrafter. Batteriet laddas till 80 procent av kapaciteten på 40 minuter med ett snabbladdningsystem.
Högt pris
Samtidigt är priset på bilen högt om man jämför med en konventionell bil med förbränningsmotor – 699 000 kronor landar priset på i Sverige för den bil Volvo visade upp i Los Angeles. Modellen är utrustningsmässigt likartad en konventionell XC40 R-design som har ett startpris flera hundra tusen kronor under detta pris.
Det är ett betydligt högre pris?
– Det är en premiumbil. Elektriska bilar kommer i många år framöver att kosta mer än konventionella. Men sedan är kostnaden för elektricitet lägre än för bensin. Och den är tyst. Och responsen går inte att jämföra med en förbränningsmotor, den är fantastisk, säger Håkan Samuelsson.
På frågan när priset på en elbil kommer att vara detsamma som på en konventionell bensinbil säger vd:n:
– Det är svårt att säga, priset på förbränningsmotorer kommer antagligen också att sjunka. Kostnaden kommer att minska på elmotorer, men sedan handlar priset om vilket värde man erbjuder.
– Men för oss handlar det i slutändan om att det alltid kommer att vara dyrare att hålla kvar i gammal teknologi, eftersom kunderna vill ha den nya.
Se bildgalleri på nya XC40 Recharge längre ner i texten.
Ambitiöst miljöprogram
Under onsdagen presenterade Volvo Cars också sitt miljöprogram. Där Volvo Cars gick ut och lovade att minska utsläppen av koldioxid med 40 procent per bil och en total minskning med 25 procent till 2025. Enligt företaget når man då kraven i klimatavtalet från Paris och år 2040 ska Volvo Cars vara helt klimatneutralt.
Öka produktionen
För att möta efterfrågan på den nya elbilen kommer Volvo Cars att tredubbla produktionskapaciteten för elektriska bilar. Bilen kommer att tillverkas i Gent i Belgien för den europeiska marknaden, och i Luqizao i Kina.
– En elektrisk Volvo kommer att vara minst lika säker som en konventionell Volvo. Det finns också en stark efterfrågan på mindre suv:er så där kommer vi att ligga helt rätt, säger Håkan Samuelsson i relation till konkurrenter som till exempel Tesla.
Volvo Cars ambition är att laddhybrider ska utgöra 20 procent av den totala försäljningen 2020.
Det innebär också att Volvo Cars kommer att betala elförbrukningen för nya laddhybrider under första året.
Nya elbilsmodeller årligen
Under de kommande fem åren kommer Volvo Cars att presentera en ny el-modell om året.
Volvo Cars kommer också att stödja elproduktion från förnybara källor.
– Vi har en modig plan inför framtida utmaningar inom vårt område, sade Håkan Samuelsson som under presentationen hade fokus på de övergripande målen.