Så mycket förlorade Facebook under haveriet

Facebooks flera timmar långa teknikhaveri under måndagen kan bli en dyr affär för sociala mediejätten, enligt techanalytikern Tomas Otterbeck vid analyshuset Redeye.
– Trasslet som det innebar för kunderna och ett vikande förtroende bland användarna riskerar att bli betydligt dyrare än själva teknikhaveriet, säger han.

ANNONS
|

Det har varit några tuffa dagar för sociala mediebolaget Facebook. Under måndagen havererade it-jättens samtliga plattformar, vilket fick tjänster som Instagram och Whatsapp att ligga nere i omkring sju timmar. Haveriet påverkade samtliga av it-jättens drygt 3,5 miljarder användare världen över.

Och kvällen före, på söndagen, gick visselblåsaren Frances Haugen ut i amerikansk tv med bild och namn kopplat till läckta dokument som den tidigare Facebook-medarbetaren lämnat ut till pressen. Enligt dokumenten ska högt uppsatta chefer inom nätjätten känt till de negativa följder som Facebooks plattformar lett till bland unga användare.

Börsvärdet rasade med flera hundra miljarder

I samband med it-strulet och visselblåsarintervjun rasade Facebooks aktie under måndagen och stängde på kursen 326,2 dollar. Ett tapp på 4,9 procent vilket innebar ett minskat börsvärde på 47,3 miljarder dollar under handelsdagen. Eller drygt 412,8 miljarder kronor.

ANNONS

För grundaren Mark Zuckerberg själv innebar måndagsstormen ett förmögenhetstapp på drygt 6 miljarder dollar, enligt analyssajten Marketwatch.

Men aktier är volatila till sin natur och enligt förhandeln på tisdagen pekar Facebooks kurs uppåt igen.

Kostnaderna för det omkring sju timmar långa haveriet är svårvärderat, men sannolikt mycket lägre än prislappen för krånglet som uppehållet innebar för Facebooks kunder, enligt Tomas Otterbeck, techanalytiker och analyschef vid Redeye.

– Det är inget snack om saken att det här skadar Facebooks varumärke. Tänk så många annonsprocesser som inte blev av och skepsisen bland annonsörerna kring Facebooks stabilitet, säger han.

Uppskattat intäktsbortfall i annonser för närmare en miljard

För att skaffa sig ett hum om hur stort det potentiella intäktsbortfallet blev för Facebook och alla dess tjänster under måndagen går det att läsa i bolagets senaste delårsrapport att motsvarade kvartal i fjol (Q4) gav intäkter på 27,2 miljarder dollar totalt.

En grov uppskattning ger då att varje timme under kvartalet gav i snitt annonsintäkter om 12,3 miljoner dollar världen över.

På sju timmar skulle det då bli 86,2 miljoner dollar i potentiellt intäktsbortfall, vilket motsvarar 751,7 miljoner kronor.

Enligt analyssajten Marketwatch uppskattas intäktsbortfallet till något lägre, omkring 60 miljoner dollar för de timmarna som Facebook och bolagets tjänster låg nere. Översatt i svenska kronor är det 524 miljoner.

ANNONS

Eller omkring 1,4 miljoner kronor i minuten.

Techanalytikern: Rubbat förtroende – dyrare än haveriet

Irritationen bland annonsörerna och affärskunderna är dock bara en del. Minst lika kostsamt är de många miljarder användare Facebook har som gång på gång riskerar att börja tvivla på Facebooks teknik och uppsåt, säger Tomas Otterbeck och pekar bland annat skandalen kring Cambridge Analytica i vilken användardata användes för att hitta väljare i brexit-omröstningen.

– Trasslet som det innebar för kunderna och ett vikande förtroende bland användarna riskerar att bli betydligt dyrare än själva teknikhaveriet, säger han och hänvisar till sin egen mamma som hörde av sig till honom när Facebook inte längre fungerade.

– Sådant här rubbar förtroendet bland användare och min mamma kommer säkert snacka en del skit om Facebook den kommande tiden.

ANNONS