Dan Blessed, pastor i Pingstkyrkan.
Dan Blessed, pastor i Pingstkyrkan.

Han går med mig genom allt

För ganska exakt nio år sedan ringde Bohusläningen mig och undrade om jag skulle vilja skriva krönikor i tidningen. Tiden går fort och många krönikor har det hunnit att bli. Nu när man gör om formatet så är det tyvärr dags för min sista insats på denna front. Vad skriver man då?

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

Under åren som gått så har jag nog berört det mesta mellan himmel och jord. Men i alla mina krönikor har jag försökt att knyta an till det som är det mest centrala i mitt liv – min relation med Jesus Kristus. Jag har skrivit om vandringen med Honom genom livets alla passager, vad det betyder för mig personligen att kunna förtrösta på Jesus och på det som Han sagt i Bibeln. Han har burit mig genom det mesta. Glädje och sorg. Stormiga dagar eller perioder när solens ljus värmer ande, själ och kropp. Genom allt så går Han med mig. Ibland kan det kännas som att Han inte är närvarande, men när jag blickar tillbaka genom åren så kan jag se hur Hans fotspår syns bredvid mina i snön och hur Han var med mig. Trots att jag inte förstod någonting. Många är de berättelser som jag bär på, där Gud visat sin kärlek och närvaro. Jag är inte ensam om detta. På ditt jobb, bland dina grannar eller bekanta finns kristna människor som kan vittna om vad Jesus har gjort i deras liv.

ANNONS

Men han kommer inte att storma in i ditt liv utan lov. Du behöver bjuda in Honom.

Så om det är någonting som jag skulle vilja skicka med dig i min sista krönika, så är det nog att söka efter dessa berättelser. Varje gång som jag själv får höra om hur Jesus har gripit in i en människas liv, så berörs jag på djupet. Den kärlek och den omsorg som alltid lämnar spår är värd att jaga efter. Där finns en källa till hopp och liv. Till mening och riktning.

Jesus är inte en religiös figur någonstans innanför kyrkans väggar. Han är inte en vishetslärare som dog för 2 000 år sedan. Han är inte en livsåskådning, filosofi eller en uppsättning konservativa värderingar. Jesus är en verklig person. Livs levande och högst närvarande i ditt liv. Redo att möta dig under 2021 och framöver. Om du vill. Men han kommer inte att storma in i ditt liv utan lov. Du behöver bjuda in Honom. Han är enbart en enkel tanke, viskning eller bön bort.

Runt omkring i Uddevalla och Bohuslän finns massvis av vanliga, enkla kristna som bär på berättelser om vad Jesus gjort i deras liv. Fantastiska vittnesbörd om varför de tror på Jesus. Fråga dem! Om du känner någon som är kristen så är min övertygelse att de sitter på nycklar till att förstå vem Gud är, som du kan få ta del av. Min vän, sök efter Jesus. Följ spåren i snön som Han lämnar hos varje människa som Han har berört. Om du söker Honom, låter Han sig finnas av dig. Min bön är att du ska få erfara detta.

ANNONS

Givetvis är du även varmt välkommen att höra av dig till mig i Pingstkyrkan eller någon annan pastor eller präst, om du har frågor och funderingar. Jag önskar dig Guds rika välsignelse genom ditt liv.

ANNONS