Hakon Långström, präst i Svenska kyrkan, skriver veckans Mellan raderna.
Hakon Långström, präst i Svenska kyrkan, skriver veckans Mellan raderna.

Kan man förlåta någon hur många gånger som helst?

Lemek, Metusalems son, tillhörde den sjätte generationen efter Adam och femte efter världshistoriens förste brodermördare Kain. Han hov upp sin röst och sade till sina hustrur: ”Ada och Silla, lyssna till mig, Lemeks hustrur, hör mina ord! Jag dödar en man för ett sår, en yngling för en skråma. Kain blir hämnad sju gånger om, Lemek sjuttiosju.” Vi kan läsa det i Första Mosebokens fjärde kapitel.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS

Hämnd – sjuttio plus sju. Mänskligheten när den är som värst – det kallas ofta omänskligt. Vi ser det i krig och i gängkonflikter där hämndbegäret eskalerar. Det kan börja med något obetydligt eller feltolkat och leda till kallblodigt mördande, ofta i förakt för omgivningens liv och hälsa.

”Hämnden är ljuv” är ett talesätt. Det står definitivt inte i Bibeln. Annars är ju många talesätt hämtade från den.

Längre fram i Bibeln står en begränsningsregel. Efter att ha förmedlat de tio budorden från Gud får Mose ge Israels barn denna bestämmelse: ”Sker skada ska du ge liv för liv, öga för öga, tand för tand, hand för hand, fot för fot, bränt för bränt, sår för sår, skråma för skråma” (2 Mosebok kapitel 21). Lika men inte mer. Inte öga för skråma, inte sjuttio plus sju. Viktigt var också att det inte gällde personliga förhållningssätt utan domstolsutslag. I våra domstolar i dag talas det om straffvärde.

ANNONS

Så mycket mjukare och fridfullare alla medmänskliga relationer blir om man kan förlåta, även återfall

Men det blev nog ofta personlig utmätning av hämnd. Jesus vill att vi ska övervinna hämndbegäret. Han skärper regeln. I bergspredikan i Matteusevangeliet säger han: ”Ni har hört att det blev sagt: Öga för öga och tand för tand. Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden så vänd också den andra mot honom.” Så svårt, men så gudomligt! Och inte blir nästa bud lättare: ”Älska era fiender och be för dem som förföljer er”. Jesus klarade det. Han bad för dem som korsfäste honom: ”Fader, förlåt dem!”

Kan man förlåta någon hur många gånger som helst? Tre gånger, fem gånger, sju gånger? Jesu lärjungar brottades med frågan. Petrus går fram till Jesus och frågar: ”Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig. Så mycket som sju gånger?” Petrus tyckte nog att han tog i. Men Jesus svarar: ”Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger.” Lemeks sjuttioplushämnd vänd till sjuttioplusförlåtelse. Gudomligt, sju är ju också det gudomliga talet. Ack, så svårt det är för vår mänskliga natur! Men det är dock ett bud från Herren Jesus. Så mycket mjukare och fridfullare alla medmänskliga relationer blir om man kan förlåta, även återfall.

ANNONS

Antalsangivelsen i den grekiska grundtexten är matematiskt svåröversatt, för den kan antingen läsas som sju plus sjuttio eller sju gånger sjuttio, det vill säga 490, som det stod i 1917 års Bibel. Addition eller multiplikation – meningen är dock densamma: att förlåta så många gånger att man kan säga ”jag kan icke räkna dem alla”.

ANNONS