Gemensamt för dem är i huvudsak en åldrande befolkning, många flyktingar och en redan hög skatt.
Långsiktighet och färre pekpinnar från staten är några önskemål när kommunpolitikerna träffar regeringen på fredag.
Härnösand toppar TT:s lista över Sveriges kommuner som har de största ekonomiska utmaningarna. Och Orust kommer inte långt efter – den sjätte sämsta kommunen.
– Men jag vill inte måla en svart bild, vi har kontroll på situationen, säger kommunstyrelsens ordförande Andreas Sjölander (S) som på fredag tillsammans med 25 kollegor träffar civilminister Lena Micko (S).
Att Härnösand hamnat högst i den mindre smickrande listan förklarar han med ändrad redovisning av pensionsskulden. Om några år kommer det att se bättre ut igen, enligt Sjölander. Just hög skuldsättning, risiga resultat och hög skatt är gemensamma faktorer och utmaningar för de utpekade kommunerna.
Tillfälliga tillskott
Det som förenar dem är i huvudsak en befolkningsminskning under en längre tid, där de unga flyttat medan de äldsta blir kvar och växer i antal, enligt kommunernas intresseorganisation SKR:s chefsekonom Annika Wallenskog. Men så kom flyktingvågen 2015/2016 och kraftiga pengatillskott från staten. Men de tillskotten är borta nu. Kvar är en stor mängd nyanlända, många fortfarande långt ifrån arbetsmarknaden.
– Många av de här kommunerna hade problem med ekonomin redan innan flyktingvågen, säger Wallenskog.
Fler äldre och yngre, och färre som jobbar och betalar skatt, är den enkla ekvationen som inte riktigt går ihop.
– Försörjningskvoten blir högre, säger Andreas Sjölander.
Skruva på systemet
Dessutom har de här kommunerna ofta en hög kommunalskatt, något som gör det svårt att höja ytterligare utan att skrämma bort ännu fler.
En väg är att skruva än mer på kommunutjämningssystemet, ta från de rikare kommunerna och ge till de fattigare, något som redan gjorts och som gäller från årsskiftet.
– Men det fångar inte upp allt, säger Wallenskog.
Bo Rudolfsson (KD), kommunstyrelsens ordförande i Laxå, har ett förslag inför mötet med regeringen.
– En långsiktig sak jag skulle vilja se en förändring av när regeringen och oppositionen har diskuterat om miljarderna till kommunerna är att det inte alltid går efter befolkning. Det är en enkel lösning som skulle underlätta för mindre kommuner som har tagit ett jättestort ansvar. Kan vi lägga till fler parametrar så att det inte bara går efter antal invånare.
Ständigt mer pengar är kanske inte enda lösningen.
– Regeringen är väl medveten om att det kommer att behövas mer resurser, och det långsiktigt. Men samtidigt är det så att med den förändring som är i befolkningen med allt fler äldre och färre i arbetsför ålder så måste vi fundera kring hur vi ska hantera det, säger Lena Micko och nämner bland annat den välfärdskommission som regeringen har tillsatt.
Ta mer hänsyn
Flera av kommunpolitikerna vill se mindre av klåfingrighet från staten. Mycket av statsbidragen är riktade insatser som den enskilde kommunen kanske inte berörs av eller än mindre vill ha.
– Jag förstår det, det är ett klokt resonemang. Vi har tidigare sagt att vi ska minska på detaljregleringen, säger Lena Micko som samtidigt pekar på att det i många fall krävs att staten följer upp att pengar går till det de var avsedda för.
– Men vi måste ännu mer ta hänsyn till olikheterna runt om i vårt land, säger hon.
Kommunsammanslagningar har också nämnts.
– Men det är svårt att få ekonomi i det, säger Annika Wallenskog.
Långsiktigt
Det är i alla fall inte aktuellt för Härnösand.
– Vi har redan så stora kommuner (ytmässigt) i Norrland, säger Andreas Sjölander, som i stället pekar på vad han tycker är viktigast när politikerna i riksdagen diskuterar om några få miljarder extra hit och dit och när de ska betalas ut:
– Långsiktighet, nu sker allting årligen. Till exempel, är de här fem miljarderna en engångsbetalning?, undrar han.
Besked om att pengar kommer är viktigare än exakt när de betalas ut, enligt Sjölander.
TT har rankat Sveriges 290 kommuner efter deras ekonomiska styrka (för detaljer, se separat faktaruta).
Här är de 20 kommunerna i botten på listan:
290. Härnösand
289. Hofors
288. Malå
286. Kramfors (delad placering)
286. Mullsjö (delad placering)
285. Pajala
284. Orust
283. Bräcke
282. Timrå
281. Lilla Edet
280. Degerfors
279. Sorsele
278. Malung-Sälen
277. Nordanstig
276. Nässjö
275. Heby
274. Storfors
273. Nordmaling
272. Bjurholm
271. Strömsund
Här är de 20 kommunerna i toppen:
1. Burlöv
2. Sundbyberg
3. Sollentuna
4. Stockholm
5. Solna
6. Lomma
7. Mölndal
8. Örkelljunga
9. Kävlinge
10. Lidingö
11. Nykvarn
12. Nacka
13. Upplands Väsby
14. Landskrona (delad placering)
14. Helsingborg (delad placering)
16. Västerås
17. Tibro
18. Halmstad
19. Ulricehamn
20. Salem
Kommunerna har rankats efter ekonomiskt resultat under perioden 2014–2018, finansiell ställning vid utgången av 2018 och nuvarande skattenivå.
TT har använt vedertagna mått på kommuners ekonomiska styrka: Resultatet mätt som andel av skatteintäkter och generella statsbidrag, exklusive så kallade extraordinära poster, soliditeten inklusive pensionsåtaganden och den totala kommunala skattesatsen. Uppgifterna kommer från Statistiska centralbyrån (SCB) och har hämtats ur databasen Kolada.
Ju högre genomsnittligt resultat och soliditet och ju lägre skatt, desto högre placering. De tre faktorerna väger lika tungt i totalrankningen. Logiken bakom rankningen av skattenivåerna är att en kommun med låg skatt har större utrymme att öka sina intäkter genom att höja skatten.
Kommunerna som på initiativ från regeringen på fredag träffar civilminister Lena Micko (S).
Gullspång
Laxå
Malå
Kramfors
Valdemarsvik
Hultsfred
Hällefors
Vingåker
Norberg
Högsby
Sollefteå
Filipstad
Storfors
Ragunda
Sorsele
Flen
Bräcke
Pajala
Avesta
Härnösand
Lysekil
Vansbro
Ockelbo
Emmaboda
Bjurholm
Lessebo
Urvalet baseras på att det ska vara kommuner från hela landet och med olika politisk majoritet. Urvalet ska också spegla olika typer av ekonomiska utmaningar som kommunerna står inför.
Källa: Regeringen