E-hälsomyndighetens tjänst för att hämta covidbevis låg nere hela natten.
E-hälsomyndighetens tjänst för att hämta covidbevis låg nere hela natten. Bild: Johan Jeppsson/TT

Tjänsten för att hämta covidbevis nere hela natten

E-hälsomyndighetens tjänst för att hämta ut covidbevis för till exempel resor inom EU har under natten legat nere. Strax före lunch är tjänsten åter i bruk, meddelar E-hälsomyndigheten.

ANNONS
|

Under större delen av natten fram till strax före lunch på söndagen låg E-hälsomyndighetens tjänst för covidbevis nere. Samtliga av tjänstens bevis – vaccinationsbevis, testbevis och tillfrisknandebevis omfattades av de tekniska problem som drabbat myndigheten.

– Det har legat nere i ett par timmar. Vi håller just nu på att felsöka problemet, säger Linda Zobal på e-hälsomyndighetens presstjänst.

Kvart i elva på söndagen meddelar E-hälsomyndigheten att de tekniska problemen har åtgärdats och att covidtjänsterna åter är i bruk.

Skälet till störningarna anges vara ett underhållsarbete hos myndighetens driftsleverantör Försäkringskassan.

Covidbevisen är det dokument som du kan hämta ut digitalt om du till exempel ska resa inom EU. Covidbeviset visar om du vaccinerat dig, nyligen testat negativt för covid-19 eller om du haft dokumenterad covid-19 och tillfrisknat.

ANNONS

Covidbevisen är bara giltiga under en viss tid efter att du laddat ner beviset. Har du tidigare laddat ner ditt covidbevis men ska ut och resa igen kan du alltså behöva ladda ner ett nytt.

Myndigheten ber om ursäkt för det eventuella krångel som de tekniska problemen kan innebära för privatpersoner.

”Vi beklagar det inträffade och den eventuella olägenhet som det kan leda till för resenärer. Särskilt besvärligt kan det tyvärr vara för den som planerat att testa sig för ett testbevis eftersom det gäller kort tid från det att resenären testat sig hos en vårdgivare som tillhandahåller testbevis, skriver E-hälsomyndigheten i ett pressmeddelande.

ANNONS