Bild: Victoria Olsson/Isabella Persson

Hajpad app har lanserats i Sverige

Inga likes, inga kommentarer och inga bilder. En ny plattformsapp har lanserats i Sverige och väcker stor nyfikenhet. Genom en exklusiv inbjudan har den röstbaserade appen fått en stor hajp.

ANNONS
|

En ny nätverksapp där all kommunikation sker genom samtal, det är Clubhouse affärsidé. Gratisappen skapades redan i början av 2020 men lanserades nyligen i Sverige. Och lanseringen har har blivit något av en snackis.

En del av hajpen är den exklusiva inbjudan som krävs för att få tillgång till appens samtalsforumen. Antingen blir du godkänd som användare av appen själv eller behöver en inbjudan från en vän som redan är insläppt.

Enligt Clubhouse egen beskrivning beror inbjudningssystemet på att appen under en längre tid varit under utveckling, och att man därför valt att släppa in användare pö om pö.

Kritiker till appen menar att plattformen redan blivit ett elitforum för medieprofiler, andra tycker att appen är banbrytande och öppnar upp för samtal som annars inte skulle ägt rum i den offentliga sfären. Oavsett är intresset för appen stort och har under bara ett par veckor gått från två miljoner användare till sex miljoner.

ANNONS

LÄS MER:Oklart om Clubhouse följer EU-lagar

LÄS MER:Källor: Facebook jobbar på Clubhouse-kopia

Uddevallabo utforskar appen

En person som själv nosat reda på den nya plattformen är Uddevallabon och fotografen Viktoria Olsson. Hon fick nyligen förfrågan av en vän och var till en början lite skeptisk.

– Jag tänkte att vad är det här för något, kostar det pengar, vad är det för typ av app, säger hon.

När användaren godkänns finns olika ”rum” att besöka där samtal pågår. Initialt kommer du in som en åhörare men vill du delta i samtalet kan du höja en hand för att sedan få ordet från en moderator, ungefär som ett seminarium.

Tanken är att du här ska kunna lyssna på samtal du är intresserade av, prata kring dem och lära dig mer om olika ämnen. Du kan följa liveshower, prata med kändisar eller exempelvis lyssna på högläsning av böcker.

Några världskändisar som redan hakat på trenden är entreprenören Elon Musk, programledaren Oprah Winfrey och komikern Kevin Heart.

Lyssnade på samtal om psykisk ohälsa

Viktoria Olsson har efter en kortare utforskning insett att den röstbaserade appen skiljer sig från andra sociala nätverk där stort fokus vanligtvis ligger på en polerad yta i jakten efter likes. I Clubhouse är det samtalet som står i fokus och i de olika forumen har hon sett både kändisar och obekanta.

ANNONS

– Jag satt nu under lunchen faktiskt och lyssnade på ett samtal om psykisk ohälsa. I samtalet var det både kända sociala influensers och utbildade psykologer med och pratade om sociala mediers påverkan på individen och där alla röster fick komma till tals, vilket var jätteintressant, säger hon.

Du som arbetar som fotograf, blir appen avkopplande i och med att den är röstbaserad?

– Ja, kanske. Appen är för min del fortfarande väldigt ny och jag har inte hunnit använda den särskilt mycket men jag tyckte om att sitta som åhörare och bara lyssna till andra personers åsikter kring ett ämne som jag själv har funderat mycket kring. Röster kan förmedla mycket känsla utan att man nödvändigtvis behöver se på en bild, säger hon.

ANNONS