Nu rullar tågen in på varvsområdet igen

Tågtrafiken till och från gamla varvsområdet är återupptagen. Benders transporterar Bohusgranit härifrån till Stockholmstrakten, regelbundet.

ANNONS
|

Det är 20 år sedan ett godståg dundrade in på varvsområdet senast. Nu vill Benders och Uddevalla hamn tillsammans utveckla tågtrafiken i hamnen. Stentågen ska gå till Stockholm regelbundet. Sedan Benders köpte Volvofabriken och fick med marken som en gång var Sörviksvarvet inom Uddevallavarvet har man rustat upp den gamla järnvägen, bytt rälsen och byggt ny banvall.

Mellan 1946 - 1986 tillverkade Uddevallavarvet fartyg på det här området som numera ägs av Benders industrier, som bland annat tillverkar och kanske är mest kända för sina takpannor i betong. I Uddevalla satsar man emellertid på olika typer av marksten, framställd av granit från Bohuslän där företagskoncernen återupplivat stenbrytningsindustrin. Här på Sörvik kommer man också att gjuta stora byggfundament i betong. – Från Bålsta kommer det att rulla in 10 vagnar á 30 ton varje vecka, lastade med olika markprodukter. Sedan kommer vi härifrån att försörja Bålsta i Stockholmsregionen med granit från Bohuslän, säger Daniel Lixner som är Benders fabrikschef i Uddevalla. – Också till Åstorp i södra Sverige kommer det att gå tågset med våra produkter från Uddevalla.

ANNONS

LÄS MER:

Utvecklingen glädjer Uddevalla hamn. – Ja, det här är fantastiskt intressant. Vi vill gärna växa ihop med Benders, säger hamndirektören Ulf Stenberg i en kommentar till att Benders nu drar igång tågtrafiken. Till godshamnen kommer det mellan 50 -100 tågvagnar i veckan. – Ihop med Benders ökar fokus på Uddevalla hamn och godtrafik på järnväg och det kan alla dra nytta av. Vårt logistiskt goda läge exponeras och trafiken kan öka. Koordineringen mot mer järnväg tycker de flesta är positiv. Benders och hamnen kan dra nytta av varandra, säger Ulf Stenberg och hoppas att ökad trafik kan leda till ett triangelspår bakom Dagnys kafé vid Slängom en bit ifrån hamnen. – Det skulle betyda att tågtransporter kan gå direkt hit ut till hamnen. För några år sedan hoppades många att malmexport ifrån Bergslagen skulle kunna passera Uddevalla hamn på väg ut i världen. Men så dog efterfrågan på järnmalm och planerna kallnade. Men om de blivit av fanns det tre tänkta spårdragningar ut mot djuphamnen i Fröland. Alla tre berörde Benders mark på Sörvik. Kanske skulle den nu byggda järnvägsbiten kunna vara en del av järnvägen mot Fröland, när och om den blir av i framtiden? – Den är i rätt riktning och en förhandling med Benders skulle nog kunna göras. Men till att börja med glädjer vi oss åt att tågtrafiken till och från hamnområdet ökar, säger Stenberg.

ANNONS

LÄS MER:

Och Benders är med på en hamnutveckling mot Fröland. – Att hamnen växer dit ut har vi så klart haft med oss i bakhuvudet när vi gjort vår investering i järnvägen och vi är så klart intresserade av att samarbeta med Uddevalla hamn ännu mer i framtiden, säger Ove Bender. Han berättar också om att hans företag är med om att utveckla en hel ny typ av transportfordon. – Det handlar om en slags specialbilar som ska forsla granitprodukter från stenbrottet Evja i norra Bohuslän och på ett enkelt sätt kunna placera lasten direkt på järnvägsvagnar här hos oss i Uddevalla.

ANNONS