Pokémonlärare avslutade terminen

Pokémon Go slog ner som en bomb i somras. På julavslutningen på Herrestadsskolan gav lärarna eleverna en riktigt Pokémonshow. Men hur länge kan trenden hålla i sig?

ANNONS
|

Penslar, gula dräkter och Pokémonägg. Omklädningsrummet fylls av skratt när lärarna på Herrestadsskolan tar på sig sina kostymer. Genom dörren hör man eleverna sjunga: "Vår Julskinka har rymt - och släkten kommer om en timma". När musiken tystnat springer lärarstyrkan in i gympasalen utklädda till de färgglada figurerna. Bandet börjar spela den kända Pokémonlåten och eleverna fnissar. Efter showen pustar läraren Nina Söderberg ut, och berättar om hur spelet påverkat eleverna och undervisningen.

– Det har bara varit positivt. Barnen har fått mycket motion när de varit ute och jagat Pokémons med sina mobiler, berättar hon.

Men hysterin bland barnen, och den ökade mobilanvändningen som spelet bidragit till, har inte stört undervisningen. Sedan många år har skolan nämligen ett förbud mot mobiler.

ANNONS

– Vi kräver inte in mobilerna av eleverna, men de vet att de ska lämna dem till oss när de kommer till skolan, säger Nina Söderberg.

Det var i somras som Pokémon Go lanserades i Sverige. Figurerna hade i många år varit bortglömda, men företaget Nintendo lyckades väcka nytt liv i konceptet genom att använda ny teknik som blandar verklighet och spel, så kallad virtuell verklighet. Men det är inte bara den nya tekniken som gjort spelet till en succé, många faktorer spelar in när trender börjar spridas.

– Nya fenomen måste möta begär och behov och skapa flera beroenden. Det är tydligt att Pokémon Go har lyckats med detta. Spelet ger en känsla av samhörighet och den nya tekniken lockar många eftersom det är nytt och häftigt, säger Hanna Wittrock, socialantropolog vid Lunds universitet.

Pokémon skapades i Japan. Den asiatiska kulturen lockar många barn då den är bekant, men samtidigt exotisk. Bakom de färgglada figurerna finns en värld av berättelser som skapar intresse hos barn och ungdomar.

– Populära trender har ofta en person som kämpar från underläge. Harry Potter är ett bra exempel på detta där både huvudpersonen och författaren JK Rowling framställs som personer som slåss från underläge. Dessa element finns också i Pokémon Go, säger Hanna Wittrock.

ANNONS

Utöver en spännande och lockande sagovärld, menar Hanna Wittrock att mobilen hjälper till att skapa ett beroende, som kan vara svårt att släppa.

– Spel som Pokémon Go ger ständig stimuli. Varje gång man spelar spelet så händer det saker. I början är det väldigt roligt, men det kan också skapa en stress och en känsla av att man måste spela spelet för att inte missa något, säger Hanna Wittrock.

Föräldrar och lärare har sedan i somras berättat om barn, ungdomar och vuxnas fascination för spelet, men nu tycks trenden ha lämnat ungdomarna. Björn Nilsson är rektor på Ramneröds högstadieskola och har märkt av en minskning av intresset.

– De äldre engagerades av spelet i somras och tidigt i höstas, men nu har det klingat av. Det har inte stört undervisningen på något sätt. Det har varit positivt att eleverna har varit ute och rört på sig, säger Björn Nilsson.

Intresset för Pokémon hos mindre barn tycks samtidigt ha ökat i takt med att Nintendo lanserat nya produkter.

– De som är så små att de inte har mobiler använder Pokémonkort som de byter med varandra. Om trenden ska hålla i sig gäller det för företaget bakom produkterna att förnya sig. Det finns en välplanerad marknadsföring som förs via flera olika kanaler som spel, kort och filmer, säger Hanna Wittrock.

ANNONS

På Herrestadsskolan tågar lärarna ut ur gympasalen efter julspexet och gör high fives med eleverna. Konferenciern frågar barnen vad de önskar sig i julklapp.

– En radiostyrd båt, ropar någon

– En prinsessa, säger en annan.

Ingen önskar sig en Pokémon. Det återstår att se om trenden fortfarande finns kvar nästa jul.

Fakta: Pokémon Go
  • Pokémon Go är ett augmented realityspel (AR) som använder din telefons GPS och kamera för att göra om den riktiga världen till jaktmarker där du kan fånga gulliga monster.
  • Spelet släpptes i Sverige 16 juli i år.
  • Spelet gör också om välbesökta platser och landmärken till Pokémongym och Pokéstopp där spelarna kan utföra olika aktiviteter.
  • Lokala företag kan använda spelet i sin marknadsföring genom att locka spelare med särskilda erbjudanden eller gratis laddning och trådlöst internet.
  • Ett annat sätt är att betala för ett lockbete, så kallad "lure", som lockar monster och därmed även spelare till en viss butik eller restaurang.
  • ANNONS