Bohusbanans slutstation i Strömstad.
Bohusbanans slutstation i Strömstad.

Vädjar till Trafikverket om tågtrafik

Rusta upp Bohusbanan och förläng den till Norge. Det skriver de fem nordbohuslänska kommunerna i ett gemensamt brev till Trafikverket och beredningen för hållbar utveckling i regionen.

ANNONS
|

Kommunerna Lysekil, Munkedal, Sotenäs, Tanum och Strömstad oroas djupt av att ambitionerna att rusta upp eller öka trafiken på Bohusbanan mellan Uddevalla och Strömstad inte stöds av Trafikverket i ett måldokument som verket nyligen presenterade.

Kommunerna konstaterar att en enig hållning regionalt för Bohusbanans framtid är avgörande och man påpekar att intresset i Norge att få en snabb järnvägsförbindelse mellan Norge och Göteborg via Bohuslän är stort. Kommunerna konstaterar också att man redan satsat över 100 miljoner kronor på en ny järnväg mellan Strömstad och Skee vilket är viktigt för fortsatt upprustning. De vill också att en så kallad åtgärdsvalstudie görs för banan under nästa år.

ANNONS

LÄS MER: Planerar ett gemensamt brev

Om en storsatsning inte kan bli verklighet vill kommunerna ändå att både de södra och norra delarna av Bohusbanan rustas upp rejält. Ett sammanlagt investeringsbehov för hela banan är 4,9 miljarder kronor och för den norra delen fanns inga pengar anslagna alls till 2016.

Man påpekar också att driftstörningar på banan är vanliga och att under 2014 betalade Västtrafik 1,7 miljoner kronor för ersättningsbussar. Samtidigt behöver banan trädsäkras. Bara för den norra delen beräknas kostnaderna för det ligga på omkring 35 miljoner kronor.

Birgitta Losman (MP) är ordförande i regionutvecklingsnämnden och säger att man ger sitt fulla stöd åt kommunerna för att få en upprustning och förbättring av de regionala järnvägarna. Hon träffar på måndagen Trafikverket för att ta upp just dessa frågor:

– Vi har ställt frågor om hur man resonerat när man skriver att trafik skall avvecklas på de lågtrafikerade banorna och varför man inte tagit med planer och ambitioner att behålla och utveckla den regionala trafiken. Vi får bara till svar att det har man inte bedömt alls vilket verkar fullkomligt befängt.

För Västsveriges del handlar det om Bohusbanan, men även om Viskadals-, Älvsborgs- och Kinnekullebanan.

ANNONS