Det är nu fem dygn sedan ubåten med 44 man ombord gav ifrån sig det senaste livstecknet, signaler som snappades upp i onsdags av ett amerikanskt satellitkommunikationsföretag cirka 40 mil utanför Patagoniens kust, rapporterar Reuters.
Vädret i området är mycket hårt. I uppåt sju meter höga vågor deltar fartyg och flygplan från flera länder i sökandet efter ubåten. Men just de svåra väderförhållandena kan paradoxalt nog vara ett skäl att bevara hoppet.
- Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att de gått ner och ligger och väntar på bättre väder, säger Joakim, ubåtsräddningsofficer vid första ubåtsflottiljen i Karlskrona, där man inte vill avslöja officerarnas efternamn.
Problem med batterierna
Ubåten San Juans tekniska problem är relaterade till fartygets batterier, uppger argentinska flottan som hänvisar till meddelandet i onsdags.
- Det är en diesel-elektrisk ubåt som för att ladda batterierna måste komma upp till ytan och sticka upp en snorkelmast. Och det är näst intill ogörligt i de här vågorna. Kanske är det så att man tvingas ligga nere och vänta ut vädret, säger Joakim.
I absolut sämsta fall är hela båten mörklagd. Och om batterierna är helt utslagna kan besättningen bara "sitta och hoppas att räddningen kommer", konstaterar han.
- Men normalt sett finns nödbatterier så att man har nödbelysning.
Syre i sju dygn
Ubåtens syreförråd räcker i sju dygn i undervattensläge. Vid ytdrift finns mat och drivmedel för uppåt tre månader.
- Men syre är bara en av faktorerna – man måste kunna rena luften också. Vi andas ut koldioxid och den måste man få bort om besättningen ska överleva. Syre och luftrening går hand i hand, säger Joakim.
I lördags uppfattades sju signaler som misstänktes komma från den försvunna ubåten, men argentinska flottan meddelade på tisdagen att så inte var fallet. Det kan i stället ha handlat om ljud från något djur.
Ubåten, av typen TR-1700, var på väg från ett rutinuppdrag i Ushuaia nära Sydamerikas sydligaste spets till hemmabasen i Mar del Plata, 40 mil söder om Buenos Aires.
118 döda i augusti 2000:
Brand utbryter på den ryska ubåten Kursk som exploderar i undervattensläge under en stridsövning i Barents hav. De flesta omkommer omedelbart, men några i besättningen överlever i flera dagar innan de dör av syrebrist. Hjärtskärande brev till besättningsmännens efterlevande – skrivna i blod – hittas i vraket.
70 döda i maj 2013:
En kinesisk ubåt förliser under en övning i Gula havet sydost om Peking. Hela besättningen förolyckas. Enligt statliga medier misstänker militären att den mänskliga faktorn ligger bakom olyckan, men regeringen anger bara "tekniska problem" som orsak.
42 döda i april 1989:
En brand ombord tvingar den sovjetiska atomubåten Komsomolets att stiga till ytan på internationellt vatten, cirka 50 från den norska kusten. De flesta besättningsmännen söker sin tillflykt i det iskalla vattnet; endast några få använder livbåtarna. Av de 69 i besättningen överlever 27. De flesta omkommer i ubåten när den sjunker.
Fakta: Nyhetsbyrån AFP