Sedan Rysslands invasion av Ukraina har det ockuperade landets president dagligen talat till folket som röstade fram honom och övriga världen. Ukrainas president är i dag en av världens mest omtalade personer, och hans tal som dagligen läggs ut på plattformar i sociala medier har hyllats av experter.
Flera bedömare menar att Ukraina så här långt i kriget utan tvekan vunnit vad som benämns som ”informationskriget” som pågår parallellt med striderna på slagfältet.
Ett icke bekräftat citat som kommer från amerikanska underrättelseuppgifter har också blivit viralt, efter att Zelenskyj ska ha erbjudits hjälp med att ta sig ut från huvudstaden Kiev för att kunna leda en eventuell framtida exilregering.
”Jag behöver ammunition, inte skjuts”, ska presidenten enligt uppgifterna ha svarat.
Presidenten har de senaste dagarna också visat sig ute på Kievs gator och besökt skadade soldater på sjukhus och delat ut tapperhetsmedaljer.
Another strong speech by Zelenskyy almost three weeks into the war. pic.twitter.com/aSdFU1IRwO
— Oscar Jonsson (@OAJonsson) March 15, 2022
Uppmanar de som inte fick tag på figur att istället skänka pengar
Det stora fokus som hamnat på presidenten ledde i början av mars till att en fristående lego-återförsäljare avbildade honom som legofigur.
Tillsammans med legoföremål som föreställer molotovcocktails, som tidigt i kriget blev en symbol för civilbefolkningens försvarsvilja, såldes produkterna till förmån för krigets offer av tillverkaren Citizenbrick.com.
Totalt inbringade försörjningen över 16 500 dollar, pengar som ska gå direkt till organisationen Direct Relief som erbjuder akut medicinsk- och katastrofhjälp över hela världen. De senaste halvåret uppger organisationen att man gett Ukraina medicinskt bistånd för 26 miljoner dollar.
Legofigurerna som såldes producerades i en begränsad upplaga. På Citizen bricks Facebooksida uppmanas folk att inte sälja dem vidare för att själva tjäna pengar på dem.
Människor som inte lyckades få tag på några av figurerna uppmanas istället att skänka pengar direkt till välgörenhet.
”Som ni kanske har märkt sålde minifigurerna slut nästan direkt. Vi gjorde så många vi kunde på 24 timmar. Vi vet att det finns människor som försökte få tag på dem men inte lyckades. Vi hoppas att de överväger att göra en donation till en relevant välgörenhetsorganisation i vilket fall”, skriver Citizen brick på sin Instagramsida.