Krut-cupen är en enkel form av bilsport och har blommat upp under de tolv år som eldsjälen Hasse Söderström från Uppsala drivit KRUT-cupen.
Det hela går ut på att kunna få komma in i motorsporten på ett enkelt och billigt sätt. En standardbil, trepunktsbälte, brandsläckare, heltäckande klädsel, hjälm och nackkrage. Det är det enda som man är tvungen att ha för att få delta.
Man kör oftast på motorbanor runt om i Sverige. Ett exempel är Sotenäs Motorklubb i Kungshamn på västkusten där man i juli körde med hela 17 deltagande ekipage under fyra timmar. I slutet av september är det dags igen när Sotenäs är värd för både Krut-cupen och rallysprint.
Under tävlingarna i juli hade flera team tre förare som skiftade efter en halvtimmes körpass.
Vinnaren blir det team som kör flest varv på två eller fyra timmar. Segraren just denna gång var Tomas Sjöberg, Tony Karlsson och Christian Carlsson som klarade hela 285 varv i sin Volvo S70.
Sjöberg är en av de drivande krafterna i Sotenäs motorklubb och kör både rally, folkrace och så självklart Krut-cupen.
– Det är så roligt och enkelt att delta, säger Sjöberg.
Men det är långt från alla som är rutinerade racerchaufförer när de står på startlinjen. Det finns de förare som aldrig suttit i en tävlingsbil tidigare.
Det finns många namn som i dag är välkända på racerbanorna eller i rallyskogen som börjat just med den här enkla bilsporten.
Nyköpings Jonna Eson Brådhe är en aktad rallyförare på SM-nivå och har kört många av Krut-cupens tävlingar i Mellansverige för att lära sig hur det är att tävla mot konkurrenter, visa hänsyn, respektera regler och ta sin bil hela vägen till mållinjen på ett smart och vägvinnande sätt. Hon gjorde det så pass bra att hon blev årets junior för några år sedan.
Andemeningen med hela projektet är att motorklubbar och föreningar runt om i Sverige ska vara med att främja bilsportens fortlevnad – och att få så många som möjligt att prova på.
– De jag brinner för är ju ungdomarna, vi kör ju åldersanpassad körning där man kan få teståka i pausen om man är osäker och helt ny, säger Hasse Söderström.