Det är billigare om kommunen äger skolbussanar, menar debattören.
Det är billigare om kommunen äger skolbussanar, menar debattören. Bild: Kent Eng

Så mycket kan man tjäna på egna skolbussar

Uddevalla är med och indirekt finansierar Västtrafiks bussflotta om Västtrafik kör skolskjutsarna, menar Mikael Eriksson.

ANNONS
|

Svar till Elving Andersson och Camilla Johansson 17 november

LÄS MER:Svek mot de unga och mot landsbygden

Ni inleder er insändare gällande Uddevallapartiets vilja att direkttilldela Uddevalla Omnibus skoltrafiken. Där ni talar ni högt och brett om att konkurrens leder till ökad kvalitet och effektivt resursutnyttjande. Ni verkar veta redan nu att eventuell upphandling skulle falla väl ut, precis som när ni i kommunfullmäktige ”direkttilldelade” Arwidsro uppdraget gällande nytt kommunhus. Med största sannolikhet så är detta bara en skenmanöver från Elving att Centerpartiet vill ha konkurrens. Dels finns det flera kommuner i landet med tilldelad trafik där Centerpartiet sitter som styrande parti och dels att Elving sitter i knät hos Västtrafik, så vem skulle bita den hand som föder en.

ANNONS

LÄS MER:Västtrafiks avtal för skolskjutsar är oacceptabelt dyrt

Jag hoppas Elving och Camilla förstår att Uddevalla kommun (och alla Sveriges kommuner) finansierar sin skoltrafik helt på egen hand, krona för krona. Den enda som vinner på upplägget är Västtrafik själva som kan ”merutnyttja” kommunens skolbussar till annan trafik. Så säg mig, varför ska Uddevalla invånares skattepengar gå till spritresor till Tyskland, Ullaredsresor eller annat lämpligt alla 187 dagar skolan inte är igång? Hade jag fått bestämma så hade jag hellre ägt bussarna själv och gjort sådant som kommer till invånarnas gagn.

LÄS MER:Frågetecknen hopar sig om Uddevallapartiets politik

Som tidigare skrivet så finansierar kommunen skolskjutsen helt och hållet. Såvida ni inte drar åt svångremmen, varför ska det bli sämre? Ni får ju samma trafikutbud så länge ni fortsätter skjuta in pengar, precis som tidigare. Och kom inte med att det bara är grundskoleelever som får åka med skolbussen. Även gymnasieelever är välkomna.

Gällande kalkylen som ni efterfrågar ska ni få ett litet argument i hur man kan räkna. På grund av upphandlingstekniska skäl upphandlar Västtrafik på 10 år. Kommunen behöver därför investera i nya skolbussar var 10:e år. Ska vi då gå på det ni skriver att Uddevalla har 24 skollinjer så gör vi det lätt för oss och säger 24 bussar. Vi säger att en buss kostar 3 miljoner. Det blir 72 miljoner kommunen ska betala i nya bussar var 10:e år. Sen kan man ju räkna på vad en direkttilldelning innebär och där det inte finns några upphandlingstekniska hinder. Säg att kommunen köper 24 bussar var 20:e år istället så har kommunen helt plötsligt halverat kostnaden för skoltrafiken. Det vill säga att kommunen sparar cirka 7,2 miljoner om året eller 72 miljoner på 20 år.

ANNONS

Elving och Camilla verkar leva efter tesen "Om en lögn upprepas tillräckligt ofta blir den sanning" eller så är det bara så enkelt att det handlar om okunskap. Båda hör inte hemma i en debatt.

Mikael Eriksson

ANNONS