Boende på landsbygden manifesterade utanför Bohusläns museum inför kommunfullmäktiges möte och protesterade mot nya skolskjutsreglerna. I mitten, Camilla Johansson (C).
Boende på landsbygden manifesterade utanför Bohusläns museum inför kommunfullmäktiges möte och protesterade mot nya skolskjutsreglerna. I mitten, Camilla Johansson (C). Bild: Wiveca Ström

Karl af Geijerstam: I brist på svar blir det protester

Uddevalla kommun verkar ha varit oförberedda på den mängd frågor och klagomål som har kommit angående skolbussarna. Då har kommunikationen brustit.

ANNONS
|

Uddevalla kommuns kommunikation om hur skolbussarna ska fungera när kommunen lade över driften i de egna bolagen har inte fungerat. Det konstaterar kommunens egna kommunikationschef Mats Eliasson. ”Vi har inte lyckats i vår informationsskyldighet och vi har inte varit bra på att hantera inkommande frågor och kritik” säger han till Bohusläningen.

Både från oppositionens politiker och allmänhet har politikerna Martin Petterson (SD) och Caroline Henriksson (UP) fått skarp kritik. De två var båda uppe i kommunfullmäktiges talarstol i förra veckan då frågan togs upp i en interpellation av Camilla Johansson (C) riktad till Martin Petterson.

Martin Petterson försvarade genomförandet av en förändring som han själv röstade emot, vilket han ofta har påpekat. I debatten menade han att Centerpartiet borde ha ställt ultimatum och spräckt det dåvarande styret för att förhindra Socialdemokraterna, Uddevallapartiet och Miljöpartiet att driva igenom beslutet. Det är dock ingen som vet om det hade påverkat skolbussfrågan. Faktum är ju att en majoritet faktiskt var för att ta hem driften i egen regi, vilket enligt UP skulle spara 8 miljoner kronor per år (Bohusläningen 9 november 2021). Det var folkets vilja – då.

ANNONS

Det är uppenbart att MP hade en helt annan vision om hur förändringen skulle ske. I en debattartikel skriver Jarmo Uusitalo (MP) och Ann-Marie Viblom (MP) att man vill ha öppen skoltrafik som är tillgänglig för gymnasieelever och allmänheten. Men nu är MP i opposition och det är den nuvarande majoriteten som helt har bestämt det nya regelverket. Alltså är det hela den nuvarande majoriteten, inte bara Uddevallapartiet, som har ansvar för besluten och kommunikationen.

Caroline Henriksson menade i debatten att det inte är så illa som protesterande föräldrar påstår. En av orsakerna till inkörningsproblemen var bland annat att över 300 ansökningar om skolskjuts kom in för sent. Här finns det anledning att fundera lite på detta faktum. Om 300 familjer inte förstod när och hur man skulle ansöka om skolbuss, har inte kommunen då brustit i kommunikationen?

Sedan har vi frågan om bussarnas nummer. Enligt Caroline Henriksson ska det inte vara så att eleverna ska behöva hålla reda på olika nummer. Men flera föräldrar har delat bilder från tjänsten skolskjuts.se på Bohusläningens Facebook-sida där det tydligt står olika nummer olika dagar under rubrikerna ”Rutt” och ”Fordon”.

Många föräldrar har hört av sig till kommunen via telefon och mail med frågor. Svaren har dröjt, vilket ökat föräldrarnas frustration. Det är uppenbart att kommunen inte hade resurser för att hantera den stora frågemängden. Mycket information finns helt öppet på kommunens hemsida samt på den så kallade vårdnadshavarportalen. Men antingen fattas det information som är relevant för föräldrarna där, eller så är informationen svår att hitta eller svår att uppfatta. Återigen är det en kommunikationsfråga.

ANNONS

Många föräldrar upplever försämrad service och vill klaga på det. Men även negativa förändringar kan accepteras om de får en rimlig förklaring. I brist på svar blir svaret därför protester utanför fullmäktige. En gammal sanning är att när ett budskap inte når fram eller uppfattas fel är det inte mottagaren det är fel på, utan avsändaren. Det bör Uddevalla kommun begrunda.

LÄS MER:Efter skolskjutskritiken: Kommunen medger fel

LÄS MER:MP vill ha bättre och gratis skoltrafik på landsbygden

LÄS MER:Uddevallas kritiserade skolskjuts – detta har hänt

LÄS MER:Så mycket kan man tjäna på egna skolbussar

LÄS MER:Centern är mer lojala med regionens intressen än kommunens

LÄS MER:Västtrafiks avtal för skolskjutsar är oacceptabelt dyrt

LÄS MER:Avtalet innebär att BUN sparar sex till åtta miljoner kronor

ANNONS